Poolwagens: wie betaalt de boetes in de toekomst?

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot denkt eraan om de wet over de verantwoordelijkheid van bestuurders bij verkeersovertredingen aan te passen. Kortweg komt het hier op neer: als het niet mogelijk is om de verantwoordelijke bestuurder aan te duiden, is het de eigenaar van het voertuig die de boete moet betalen. Deze regel zou gelden voor bedrijven, maar ook voor particulieren.

Stel u voor: een werkgever stelt zijn personeel een poolwagen ter beschikking. ’s Morgens gebruikt een werknemer de wagen, na de middag een andere en de volgende dag rijden wederom andere werknemers met de wagen …  Tot er een verkeersovertreding begaan wordt. Dan wordt het soms moeilijk om de bestuurder die op dat moment in de wagen zat te vinden. Resultaat: sommige boetes blijven onbetaald. Volgens het voorstel van François Bellot zou het dan de eigenaar van de wagen zijn die verantwoordelijk wordt en de boete moet betalen.

Vooral deze voorvallen worden geviseerd door de minister van Mobiliteit, maar de gevolgen zullen voor alle automobilisten gelden. Ook voor de particulier die zijn persoonlijke wagen uitleent aan een andere particulier.

Minister Bellot hoopt deze wetswijziging op het einde van het jaar in het verkeersreglement te laten bijschrijven.

Renta: “dit is niet de goede manier”

“De bedrijven verantwoordelijk houden is niet de goede manier om dit probleem op te lossen”, vertelt Frank Van Gool.

De vraag wie de echte eigenaar van een wagen is, werpt zich dan immers op. Wat als het bijvoorbeeld een leasemaatschappij is? “Het is een achterhaalde redenering om verkeersboetes op de leasemaatschappij te verhalen. Voor poolwagens met verschillende bestuurders kunnen we immers een systeem uitdokteren waarin we precies kunnen bepalen wie met welke wagen op welk moment reed. Hierdoor kunnen er geen discussies meer ontstaan rond de boetes.”

Dat systeem zou waarschijnlijk een aangepaste versie zijn van hetgene dat twee jaar geleden door de FOD Mobiliteit en Renta werd gelanceerd. Het kreeg toen de naam FMS (Fines Management Services) en laat bedrijven toe om de bestuurder van een wagen te registreren. Die worden dan opgeslagen in een lijst waardoor de boetes direct naar de brievenbus van de bestuurder kunnen, zonder langs de leasingmaatschappij of de werkgever te passeren. Zowat 250.000 bedrijfswagens hebben op dit moment al zo een verantwoordelijke bestuurder.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!