Poppy: Antwerpse carsharing start-up ondersteund door D’Ieteren

Poppy, een jonge start-up, biedt vanaf januari 2018 een mobiliteitsoplossing met haar eigen ‘free floating car sharing’ dienst in Antwerpen. De start-up werkt met een vloot van wagens samengesteld uit 100% elektrisch aangedreven Volkswagen e-Golf en Audi A3 g-tron (CNG). Poppy is het resultaat van een corporate venture tussen de Antwerpse ondernemers Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (29) en D’Ieteren Auto.

Gebruik versus eigendom

De Poppy deelwagens zullen vanaf januari 2018 in de Antwerpse straten terug te vinden zijn. De start-up maakt echter geen gebruik van vaste staanplaatsen, maar volgt de ‘free floating’ methode. “De Poppy gebruikers zullen in Antwerpen en enkele Antwerpse districten een deelwagen op wandelafstand terugvinden”, aldus Poppy’s medeoprichter en CEO Alexander Van Laer. “De wagens kunnen op elke publieke parkeerplaats in Antwerpen achtergelaten worden”.

“Vandaag heeft bijna iedereen een eigen wagen, maar het gros van de bevolking gebruikt deze niet dagelijks. Dankzij Poppy geven we de gebruikers de mogelijkheid een wagen te kiezen op basis van hun noden op een specifiek moment.

Dat is niet alleen eenvoudiger, het is ook veel economischer”, aldus Van Laer. “Poppy gebruikers openen de wagen namelijk via hun smartphone en betalen per minuut dat ze met de deelwagen hebben gereden. Vaste kosten voor brandstof, parking, onderhoud en verzekering zijn daarmee verleden tijd. De deeleconomie heeft een beweging in gang gezet, waarbij gebruik het wint van eigendom.”

Tijdens de besloten testfase, die loopt tot het einde van dit jaar, zal de vloot bestaan uit 20 Volkswagen e-Golf (100% elektrisch) en 10 Audi A3 g-tron (aangedreven door CNG of gecomprimeerd aardgas). Vanaf januari 2018 zal de totale vloot van autodeelwagens in Antwerpen stijgen naar 350 wagens, waarvan 200 Volkswagen e-Golf en 150 Audi A3 gtron.

De Stad Antwerpen is alvast enthousiast over de nieuwe speler op de markt. “Een eigen wagen staat vaak stil voor de deur, daar waar een deelwagen intensiever wordt gebruikt. Eén gedeelde wagen vervangt al gauw vijf tot tien privéwagens. Minder wagens in de stad zorgen voor een lagere parkeerdruk en minder files. Deelwagens spelen, samen met andere vormen van gedeelde mobiliteit, een belangrijke rol in de mobiliteitsvisie van de stad”, aldus Schepen voor Mobiliteit Koen Kennis.

Corporate venture tussen jonge ondernemers en D’Ieteren Auto 

“Als marktleider op de Belgische automobielmarkt, bevestigt D’Ieteren Auto haar ambitie om innovatieve mobiliteitsoplossingen voor te stellen die zijn aangepast aan de noden van de klant. De ambitie van Poppy reikt uiteraard verder dan Antwerpen. Het doel is geleidelijk aan het concept van duurzaam autodelen uit te rollen naar andere steden in België”, aldus Dirk Joos, Directeur van Lab Box, de recent opgerichte afdeling binnen D’Ieteren Auto waarvan de missie het bevorderen van duurzame mobiliteitsoplossingen door middel van o.a. partnerships of het begeleiden van start-ups zoals Poppy omvat.

D’Ieteren Auto is alvast trots op haar innovatieve aanpak door middel van corporate venturing. “Ons bedrijf is zeer verheugd op de samenwerking en de enorme positieve dynamiek die er is ontstaan tussen de creativiteit en de wendbaarheid van ondernemers als Van Laer en Tits en haar slagkracht als marktleider. Poppy opereert als een startup, maar doet wel een beroep op het menselijke en financiële kapitaal van een grote organisatie”, aldus Dirk Joos.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!