Powerdale: “Kortste levertermijnen dankzij lokale productie”

Elektrisch rijden, zeker met de nieuwe fiscaliteit in 2026 in het vooruitzicht, is populairder dan ooit. Al moet de infrastructuur wel kunnen meevolgen. Laadpaalleverancier is dan ook een beroep met toekomst, maar ook met verantwoordelijkheden. FLEET zat samen met Hugues Dhaeyer, bestuurder van Powerdale.

Hebben jullie net zoals de autoconstructeurs te maken met de halfgeleidertekorten?

Die bestaan inderdaad ook in onze sector. Wij hebben als Powerdale wel het voordeel dat we een Belgische speler zijn. Al onze laadpalen worden in België gefabriceerd. Voor onderdelen zijn we wel afhankelijk van het buitenland, maar desondanks kunnen we heel kort op de bal spelen, waardoor levertermijnen bij ons beperkt zijn tot een achttal weken.

Elektriciteitsprijzen swingen de pan uit. Kan een slimme laadpaal zijn rol spelen om de kosten te drukken?

Zeker en vast. Via een slimme laadpaal kan je je wagen opladen wanneer de prijzen het laagst zijn, of bijvoorbeeld wanneer je zonnepanelen het meeste energie leveren. Hierdoor blijft de kostprijs laag. Maar ook in professionele context is zo’n paal bijzonder interessant. Zo hebben wij een laadpaal ontwikkeld voor bedrijven waar je via het touchscreen doorgeeft hoeveel kilometer autonomie je nodig hebt en wanneer je vertrekt. De laadpalen gaan dan de meeste elektriciteit geven aan de wagens die op korte termijn veel elektriciteit nodig hebben, bijvoorbeeld salesprofielen die slechts een uur blijven voor een meeting of techniekers die even binnenspringen en nadien weer de baan op moeten. Werknemers die 9 to 5 op kantoor werken, laden dan weer op aan lagere snelheid, maar uiteindelijk heeft iedereen voldoende kWh’s geladen om hun verplaatsingen te kunnen doen.

Wordt Vehicle to Grid de next big thing in elektrisch rijden?

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Wij doen al een aantal onderzoeksprojecten samen met de VUB, maar het aantal wagens dat stroom kan teruggeven aan het elektriciteitsnet is zeer beperkt. Bovendien zitten we met de fiscale vraag over wat je gaat doen met elektriciteit die je oplaadt op het werk en nadien thuis gebruikt voor je huishouden, want dat is een voordeel alle aard. We houden het met andere woorden van kortbij in de gaten.

Er wordt veel gesproken over branden bij elektrische wagens. Uw mening?

Uit statistieken blijkt dat het brandrisico niet groter is bij elektrische wagens dan bij auto’s met een brandstofmotor, toch komen voertuigbranden bij die eerste categorie vaker in het nieuws. We zitten dus met een verkeerd gevoel binnen de samenleving.

De technologie gaat echter vooruit. Blusapparatuur in ondergrondse parkings wordt beter, zodat brandende EV’s niet langer 24 uur in een bad met chemicaliën hoeven gestoken te worden en laadpalen worden uiteraard steeds beter. Wie op een juiste manier laadt, heeft met andere woorden nauwelijks tot geen risico. Bovendien zijn laadpalen zowel voor professionelen als voor particulieren fiscaal interessant, waardoor elektrisch rijden nog nooit zo bereikbaar was.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine