Prijzenobservatorium: ontbreekt het de autoverhuursector aan concurrentievermogen?

bpf

Het Prijzenobservatorium, opgericht binnen de schoot van de FOD Economie, publiceert elk jaar een horizontale screening van een aantal sectoren. Aan de hand van een analyse van verschillende aspecten, worden zo meer dan 600 marktsectoren van de Belgische economie doorgelicht. Bij de analyse wordt de focus gelegd op concentratie, marktstabiliteit, winstmarges, internationale openstelling en toegangsbarrières.

De screening laat toe na te gaan welke sectoren een verhoogde kans op een minder efficiënte marktwerking vertonen en dus om bijzondere aandacht van het Prijzenobservatorium vragen. Een minder goed functionerende markt kan gevolgen hebben voor het concurrentievermogen van de Belgische economie en voor het niveau en het verloop van de consumptieprijzen.

De meest recente analyse is van toepassing op de periode van 2009 tot 2013.

Hoe gedraagt de verhuurmarkt zich?

Het belangrijkste instrument van deze screening is de zogenaamde samengestelde indicator (op basis van 8 indicatoren voor de dienstensector). Het is een verzameling van verschillende aspecten die een invloed hebben op de marktwerking. Deze geeft een synthetisch beeld van de verschillende sectoren en vergelijkt ze met elkaar. De samengestelde indicator moet zich ergens tussen 0 en 1 bevinden. Hoe dichter bij de 1, het groter het risico op een potentiële marktverstoring.

Onder de 373 bevraagde dienstensectoren, staat NACE-code 7711 in de top 11 van de screening (‘Verhuur en lease van personenauto’s en lichte bestelwagens’ – in 2013 goed voor 502 ondernemingen met een gezamenlijke omzet van iets meer dan 3 miljard). De samengestelde indicator staat met 0,659 op een behoorlijk hoog niveau.

De indicator van de autoverhuursector wordt vooral beïnvloed door de kapitaalintensiteit (d.i. de zeer hoge kapitaalsinspanningen om zich op de markt te kunnen begeven), de winstmarges die een flink stuk hoger liggen dan het gemiddelde (0,418 terwijl het gemiddeld 0,12 bedraagt), de volatiele marktaandelen en de rotatiegraad van de ondernemingen.

“De resultaten van de screening zijn geen eindbeoordeling maar eerder een eerste stap naar een analyse van de sectoren”, kregen we bij het Prijzenobservatorium te horen. “Om de marktwerking nauwkeurig te kunnen inschatten, is het nodig de sectoren grondig te analyseren.” In de loop van de komende weken zal het Observatorium beslissen welke sectoren aan een diepteonderzoek zullen onderworpen worden.

#Business Driver #Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine