In 2016 schreven we al een artikel over Private Lease, ziehier de update voor 2018!
De Belg heeft niet alleen een baksteen in de maag, hij heeft ook graag een auto op de oprit staan die van hem is. Of dat was althans tot op heden de traditie bij de particuliere klanten. Maar de vraag is of dat ook voor de toekomst wel het beste plan is. Want voor de aankoop van een splinternieuwe wagen moet je toch altijd een smak geld op tafel leggen, om nog maar te zwijgen van verzekeringen, verkeersbelasting, BIV, onderhoud, etc. En aangezien particulieren veel langer met hun auto rijden (gemiddeld 8 jaar en 6 maanden) valt de restwaarde aan het einde van de rit meestal ook tegen.Via private leasing huur je iedere maand voor een vast bedrag een auto en heb je voor de rest geen zorgen aan je hoofd. Niet dat private lease een nieuwe fenomeen is, het bestaat eigenlijk al jaren … Zo biedt Groep D’Ieteren het al heel lang aan. Alleen is de particuliere klant er nooit echt tuk op geweest.Maar dat zou wel eens kunnen veranderen in 2016 want het aanbod van private lease formules wordt niet alleen groter … de voorwaarden zijn echt interessant.
LeasePlan: je bent toch niet gek!
LeasePlan opende vorig jaar in oktober de debatten met een korte private lease actie (van 7 tot 13 oktober) in samenwerking met Media Markt. Het was een eenmalig aanbod voor een huur van een Opel Corsa gedurende twee jaar voor 189 euro per maand, afhankelijk van het aantal gereden kilometers kan dat oplopen tot 209 euro per maand. In januari komt LeasePlan met opnieuw met een soortgelijke actie. De actie loopt deze keer van 8 t.e.m. 24 januari 2016 en er worden twee modellen aangeboden: De Toyota Aygo (vanaf 179 euro per maand) en de Toyota Auris (vanaf 279 euro per maand).Bent u geïnteresseerd, dan kan u hier terecht.
Een andere leasingmaatschappij die zich aan private lease waagt, is DirectLease. Deze online leaser ziet in de privé markt een prima target voor zijn succesformule: scherpe prijzen en toch een complete service. Maar zijn ze bereid om zomaar iedereen een leasingwagen aan te bieden? Country Manager Jean-Marc de Geus heeft daar het volgende over te zeggen: “De website zal zodanig opgebouwd zijn dat alleen potentië klanten die écht geïnteresseerd zijn, offertes aanvragen. We zullen op een speelse manier een vragenlijstje laten invullen, waardoor de mensen voor zichzelf kunnen uitmaken of privé-leasing iets is voor hen of niet. Veel mensen weten niet echt wat het inhoudt en daarom zullen ze op de website een soort ‘barometer’ vinden die hen helpt om een beslissing te nemen. Zelf zullen we ook letten op de kredietwaardigheid van potentiële klanten. Wie bij ons klant wil worden, zal loonfiches van de drie laatste maanden en zijn jongste belastingsaangifte moeten voorleggen. Voorts zullen we via de kredietcentrale controleren of er geen antecedenten zijn.”
DirectLease start zijn aanbod ook tijdens het Autosalon en doet dat met drie modellen: de Peugeot 108, de Opel Karl en de Kia Picanto. De prijzen beginnen vanaf 178 euro/maand. U vindt hier meer info. Overigens blijft het hier niet bij, want DirectLease wil ook heel snel modellen in het hogere segment aanbieden.
Autofabrikanten ruiken hun kans
Ook autofabrikanten zien private lease wel zitten. Bovendien zorgt de lage rente ervoor dat ze lucratieve voorstellen kunnen doen aan de klanten. Twee merken die hier momenteel het voortouw nemen zijn Opel en Fiat.
Het Opel Private Lease aanbod in België wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Belgische dealernetwerk en richt zich uitsluitend tot particulieren vanaf 23 jaar. De klant dient bij de dealer enkel een voertuig (model en uitrusting) te kiezen, een huurperiode (van 24 tot 48 maanden) vast te leggen en het aantal kilometers te schatten (max. 100.000 km). Deze elementen bepalen de huurprijs.Particulieren krijgen in het kader van het programma Opel Private Lease toegang tot het volledige gamma personenwagens van Opel, maar tot 31 januari loopt een specifieke campagne die zich focust op bepaalde versies van de ADAM, Corsa en Astra. Een vijfdeurs Opel Corsa Enjoy 1.2 ECOTEC (70 pk) is bijvoorbeeld te huur vanaf 199 euro per maand, inclusief btw (max. 24 maanden en 20.000 km).
Bij FIAT trappen ze hun private lease verhaal af tijdens het Autosalon en ze doen dat in samenwerking met Axus (ALD Automotive). Er is een lanceringsaanbod van 359 euro/maand voor een Tipo 1.4 Opening Edition van 95 pk. Ook de Fiat 500, met zijn op het Salon van Brussel voorgesteld speciale serie CATWALK Edition Canon is beschikbaar in Private Lease. Deze rijkelijk uitgeruste 500 met 1.2 69 pk wordt aangeboden aan €291/maand. Andere modellen van het Fiat-gamma zijn eveneens beschikbaar met een private lease aanbod, zoals de Fiat 500C, Fiat 500L, Fiat 500L Trekking, Fiat 500Living en Fiat 500X.
Tijdens het Autosalon werd bekend dat ook Nissan, Renault en Volvo nu private lease gaan aanbieden. Ook een premiummerk zoals Mercedes-Benz en zijn zustermerk smart laten zich niet onbetuigd. De kans dat er nog veel andere merken volgen, lijkt evident.
Rijdende reclame
Wie we niet mogen vergeten in dit verhaal is www.ikrijslim.be. Dit initiatief is nu al enkele jaren op de markt en biedt je de mogelijkheid om voor één all-in prijs, die tot 60% lager ligt dan wanneer je de auto zelf koopt, een auto te huren met alles erop en eraan, zonder zorgen en aan een vooraf gekende kostprijs. Hoe doen ze dat? Door van je auto een rijdend reclamepaneel te maken. Adverteerders passen de rest van de huurprijs bij. Zoals je hier kan zien, hanteren ze behoorlijk straffe prijzen.
Hou er wel rekening mee dat er aan een aantal voorwaarden moet voldaan worden voor je een contract mag tekenen. De initiatiefnemers van ikrijslim doen eerst een screening om te zien of je wel in aanmerking komt. Tenslotte fungeer je als ambassadeur van het merk dat je wagen tooit. Voorts zijn de voertuigen ook uitgerust met een black box, die je rijgedrag monitort (acceleraties, verbruik, etc.)
Wat krijg je voor je geld?
De private lease verschilt eigenlijk niet echt van de leasingformules die aan bedrijven worden aangeboden. Het is een all-in formule waarin eigenlijk zowat alles inbegrepen is.
We bekeken het contract voor de Corsa van LeasePlan en zagen daarin vertrouwde zaken: verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, risicobehoud en rechtsbijstand, btw en verkeersbelasting, onderhoud, herstellingen, banden (onbeperkt), bijstand 24/7 met een vervangwagen gedurende 5 dagen bij pech en de financieringskosten. Hou er wel rekening mee dat je aan het einde van het contract eventueel moet bijbetalen voor schade aan het voertuig. Krassen, blutsen en schade van elke aard die niet hersteld werden tijdens de looptijd van het contract kunnen bij de terugname van het voertuig gefactureerd worden.
Conclusie
Wanneer u alleen de vergelijking maakt tussen de aankoopprijs en het maandelijkse bedrag dat u voor de leasing betaalt, zal u wellicht tot de conclusie komen dat het goedkoper is om gewoon een auto te kopen. Maar het totale kostenplaatje – en daar houdt de particulier zelden rekening mee – ligt hoger. Het is de optelsom van alle andere kosten (verzekering, onderhoud, taksen, etc.) die van private leasing een interessant alternatief maken.
#Auto #Autosalon 2016