PSA en FCA maken fusieplannen concreet

PSA Groupe en Fiat Chrysler Automobiles hebben hun fusieplannen, die tot nog toe toe achter gesloten deuren werden gehouden, eindelijk openbaar gemaakt. Beide partijen willen op gelijke voet de krachten bundelen om a) kosten te besparen en b) tegengewicht te bieden aan die andere Europese grootmacht, Volkswagen.

Nadat voormalig FCA-topman Sergio Marchionne jarenlang een geschikte sparring partner heeft gezocht om industriële schaalvoordelen te genereren, lijken de Italianen eindelijk ‘van straat’. Het nieuwe FCA-bestuur heeft namelijk een akkoord bereikt met de PSA-groep van CEO Carlos Tavares, die de unieke kans krijgt om aan het roer te komen van één van ’s werelds grootste autoconcerns. De deal, waarbij de aandeelhouders van PSA en FCA elk 50 procent van de nieuwe entiteit in handen zouden krijgen, moet wel nog officieel goedgekeurd worden door de beurswaakhond en de aandeelhouders zelf.

Marktwaarde van 50 miljard dollar

Als de deal doorgaat – het tegengestelde zou ons verbazen – wordt het nieuwe concern, met een geschatte marktwaarde van 50 miljard dollar en een volume van 8,7 miljoen wagens per jaar, de vierde grootste autoproducent ter wereld, na Volkswagen, Toyota en de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie. Vanuit strategisch oogpunt lijkt de Frans-Italiaanse entente voor alle partijen een goede zaak: dankzij de sterke verankering van FCA in de States zou PSA voet aan grond kunnen krijgen in Amerika, terwijl de Italianen op hun beurt kunnen profiteren van de Franse expertise op vlak van elektrificatie.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto