Met PACE! wordt Opel winstgevend, elektrisch en mondiaal

Over het industriële verstandshuwelijk tussen Opel en PSA is al veel kritisch getinte inkt gevloeid. Doch liever dan te verzanden in verzuurd geëmmer, kijken we bij FLEET al eens vooruit naar de concrete toekomstplannen van de Frans-Duitse tortelduifjes…

Opel CEO Michael Lohscheller en de Grandland X

Natuurlijk zal de samensmelting tussen Opel en PSA op termijn tot industriële synergieën (lees: besparingen) leiden, van het tegendeel blijven uitgaan zou vooral van naïviteit getuigen. CEO Carlos Tavares staat namelijk gekend als een keiharde economische realist, die er enkel dankzij een streng saneringsbeleid in slaagde het (door de Franse staat ondersteunde) PSA-concern weer winstgevend te maken. Bovendien heeft hij in het verleden al felle kritiek geuit op de handelspolitiek bij Opel, dat liever beknibbelde op de eigen marges dan de productievolumes terug te schroeven. Wie goed tussen de regels van het pas voorgestelde PACE!-herstructureringsplan leest, begrijpt al snel wat PSA met Opel in het schild voert: nu even een stapje terug, nadien twee stappen vooruit. En terwijl Opel vol goeie moed zijn aanloop neemt, kijken wij al eens wat er achter de sprong ligt te wachten.

Via elektrificatie richting winst

Het PACE!-toekomstplan dat Opel-CEO Michael Lohscheller vanochtend uit de doeken deed, valt grosso modo op te splitsen in twee hoofdstukken. Enerzijds moet de vinger op de knip, via een besparing van 700 euro per geproduceerde wagen mikt Opel op een financiële break-even vanaf 800.000 eenheden. Kwestie van die laatste, overtollige vetrolletjes kwijt te spelen vooraleer opnieuw aan de kop van het peloton te gaan sleuren. Opvallend: bij het personeel staan er vooralsnog geen afvloeiingen gepland, Lohscheller herhaalde zijn wens om de ommekeer te bewerkstelligen zonder fabriekssluitingen of naakte ontslagen. Opel is daarentegen wel bereid (net als PSA destijds) om de concurrentiepositie te verstevigen door het gamma in te krimpen. Zo lijkt het erop dat de dagen van de samen met GM gebouwde Karl geteld zijn, de marges in het A-segment zijn tenslotte flinterdun…

PSA-preses Carlos Tavares en Opel-CEO Michael Lohscheller bij de Grandland X.

Het tweede luik stond al een tijdje in de sterren geschreven, en bestaat uit een doorgedreven industriële symbiose tussen de Franse en Duitse autobouwer. De uitwisseling van platformen en motoren zal in versneld tempo worden doorgevoerd, waardoor alle Opels tegen 2024 op een PSA-platform gebouwd zal worden. Tegen die tijd zullen alle Opel-modellen bovendien van het elektrische of plug-in hybride type zijn. Te beginnen met een plug-in hybride Grandland X en een volledig elektrische Corsa-generatie tegen 2019, in datzelfde jaar start ook de productie van een gloednieuwe Opel-SUV op PSA’s EMP2-platform in de Opel-fabriek van Eisenach. Er komt verder ook een nieuwe D-segmenter op PSA-basis (de huidige Insignia werd nog door GM ontwikkeld, nvdr), die zal gebouwd worden in de Opel-heimat, Rüsselsheim. Dankzij die industriële verschuivingen zal het vernieuwde Opel nog slechts twee platformen gebruiken (in plaats van de huidige negen), verwacht wordt dat de eigen aandrijflijnen op termijn ook volledig vervangen zullen worden door de PureTech-benzines en BlueHDi-dieselmotoren van PSA-makelij.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!