Q3 2025: meer elektrische bedrijfswagens, stabiele tweedehandsmarkt

De Belgische automarkt zit niet stil, met in de eerste negen maanden van 2025 in totaal 879.833 inschrijvingen. Daarvan waren 323.868 nieuwe wagens, een daling van 9,2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl de tweedehandsmarkt licht groeide met 0,9% tot 555.965 voertuigen.

BMW iX1 2025 elektrische bedrijfswagens

Sinds begin 2025 zien we een duidelijke herverdeling tussen particuliere en professionele inschrijvingen. Het marktaandeel van bedrijfswagens stijgt opnieuw: na zes maanden bedroeg dit nog 54,6%, nu zitten we aan 56,7%.

Benzine blijft de populairste aandrijving bij nieuwe inschrijvingen (41,9% marktaandeel), al winnen elektrische voertuigen stevig terrein. Het aantal volledig elektrische wagens (BEV) steeg van 28,5% in 2024 naar 33,4% in de eerste negen maanden van 2025. Zelfopladende hybrides (HEV) volgen met 11,5%.

Bij particulieren blijft benzine dominant (63,6%), met hybrides die bijna één op de vijf nieuwe inschrijvingen vertegenwoordigen (18,4%). Bij professionals zien we een compleet ander beeld: meer dan zeven op de tien nieuwe auto’s zijn elektrisch, met BEV’s die voor 52,5% van de inschrijvingen tekenen, en plug-in hybrides (PHEV) voor 12,6%.

Van de 145.501 nieuwe EV’s die in België werden ingeschreven tijdens de eerste drie kwartalen, werd 89,1% door bedrijven besteld. Particulieren kozen vooral voor plug-in hybrides (69,5% van de 37.280 verkochte PHEV’s).

Tweedehandsmarkt stabiel, lichte groei bij EV’s

De tweedehandsmarkt blijft voornamelijk in particuliere handen: 90,5% van de inschrijvingen was op naam van privépersonen, amper 8,9% op die van bedrijven. Diesels blijven terrein verliezen (26,5%), benzines behouden hun populariteit (55,9%) en hybrides stijgen tot 13%.

Het aandeel elektrische tweedehandswagens groeit snel in procenten (+42,6%) maar blijft in absolute cijfers beperkt: 22.861 voertuigen in de eerste negen maanden van 2025, tegenover 16.030 in 2024. Elektrische tweedehandswagens vertegenwoordigen slechts 4,1%.

Regionaal valt vooral Wallonië op met een stijging van 74%, terwijl Vlaanderen +34,4% en Brussel +47,3% noteerden. Vlaanderen blijft de grootste markt voor tweedehands-BEV’s (69,3%), ondanks het verdwijnen van de Vlaamse premie sinds januari.

Het aanbod van tweedehands elektrische wagens overstijgt nog steeds de vraag, waardoor veel voertuigen uiteindelijk naar andere EU-lidstaten gaan.

De populairste modellen

De BMW X1 de markt aanvoeren wat nieuwe modellen betreft, terwijl de Dacia Sandero benzine in zijn segment nog altijd de populairste is. Opvallend: 16 van de 25 meest ingeschreven nieuwe auto’s zijn volledig elektrisch.

BMW X1 test drive

Conclusie

De Belgische automarkt toont een duidelijke tweedeling: bij professionals domineert de elektrificatie, terwijl particulieren nog sterk op benzine blijven vertrouwen. De tweedehandsmarkt blijft stabiel, met een snelle procentuele groei van EV’s, maar nog steeds beperkt in absolute aantallen. De evolutie onderstreept het belang van bedrijfswagens als motor van de transitie naar elektrisch rijden in België.

Bron: Febiac

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine