Regering Michel raakt niet aan het VAA, maar …

renta-febiac-traxio-johan-van-overtveldt

De automobielsector in de breedste zin van het woord (de verhuurders via Renta, de invoerders via FEBIAC en de verdelers via Traxio) heeft onlangs federaal minister van financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) ontmoet. Dat werd afgelopen 22 september bekendgemaakt door de Voorzitter van Renta, Miel Horsten, tijdens de Renta Happening, de jaarlijkse receptie van de Belgische voertuigenverhuurders.”

Johan Van Overtveldt verzekerde de delegatie tijdens het onderhoud dat het Voordeel Alle Aard (VAA) tijdens de budgetcontrole ongemoeid zou gelaten worden”, werd bekendgemaakt door Miel Horsten, voorzitter van Renta en CEO van ALD Automotive.”

De minister liet ook verstaan dat het mobiliteitsbudget tijdens deze legislatuur niet meer op tafel komt. De belangrijkste reden: de verschillende gewesten in ons land maken het moeilijk om tot een uniform wettelijk kader te komen. Binnen twee jaar is het alweer verkiezingen en blijkbaar heeft niemand zin om zich te verbranden aan dit dossier. Het mobiliteitsbudget stond nochtans met zoveel woorden in de regeringsverklaring van de federale regering.

De premiummerken onder vuur?

Vanzelfsprekend hebben we van de Renta Happening gebruik gemaakt om de temperatuur te voelen bij de spelers uit de markt. Een gevoelig onderwerp, zo bleek al snel. Niemand heeft zin om paniek te zaaien bij de fleetowners, die zouden hun bestellingen immers kunnen uitstellen indien er een fiscale aanpassing komt. Zal de minister de aftrekbaarheid van de wagens en de tankkaarten echt durven aanpakken, zoals we enkele weken geleden al aankondigden?

Niets lijkt zeker op dit moment, er bestaan wel geruchten dat Van Overtveldt overweegt om de aftrekbaarheid te beperken tot een zeker investeringsbedrag. Iets wat de delegatie tijdens het bezoek aan de minister heeft proberen te vermijden.

Indien die denkpiste werkelijkheid wordt, liggen de premiummerken en de voertuigen met alternatieve aandrijving als eerste onder vuur. We hebben hier ook een déjà vu-gevoel bij. Toen het VAA in zijn nieuwe vorm werd uitgerold, zorgde dat ook voor een fikse daling van de verkopen in het hoogste segment. Zelfs in die mate dat de inkomsten (o.a. BTW) voor de overheid daalden in plaats van toenamen.

Het wordt dus wachten op de budgetcontrole die binnen een tweetal weken afgerond zou worden. Net op de avond van het Renta Event maakte de federale minister van begroting, Sophie Wimès (MR) bekend dat de fiscale inkomsten veel lager zijn dan verwacht door een tragere groei dan voorzien. De regering is dus niet langer op zoek naar 2,4 miljard euro maar naar 4,2 miljard om de begroting te doen kloppen. Dat geld moet van ergens komen. Wordt ongetwijfeld vervolgd …

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!