
Nu alle elektrische ogen op de Renault 4 en 5 zijn gericht, vond de Renault Megane het tijd om aan de facelift te gaan en de aandacht weer op zich te trekken.
Dat doet de elektrische hatchback door zichzelf een Esprit Alpine-jasje aan te meten. Dat sportievere afwerkingsniveau kennen we uit andere modellen van Renault en uit zich op de Megane onder de vorm van onder meer de exclusieve lakkleur Schiste grijs, lichtmetalen velgen van 20″ met Ice Black-tint, sierlijsten in zwarte hoogglans langs de zijruiten en het esprit Alpine-logo op de linker voorvleugel. Langs binnenzijde krijg je dan weer specifiek zitmeubilair, afgewerkt met blauwe sierstiksels, een afwerking in zwarte TEP-stof met blauwe sierstiksels van het dashboard, de armsteunen en de middenconsole en een hele cockpit die wordt omgeven door een sierlijst in een gradatie van zwart en blauw.
Opvallender echter is dat Renault ook flink wat nieuwe elektrische technologie aan boord van de Megane lepelt. Over lepels gesproken: met de schakellepels achter het stuur kan je vanaf nu een one pedal drive functie activeren, waarmee de bestuurder zowel kan accelereren als vertragen met het rechterpedaal.


Vaarwel, instapversie
Daarnaast krijgt de wagen standaard de nieuwe bidirectionele wisselstroomlader van 11 kW, maar is hij vanaf de lancering van het nieuwe model ook leverbaar met een optionele wisselstroomlader van 22 kW. Dankzij deze V2L-functie (vehicle-to-load) kan de elektrische hatchback tot slot de energie die is opgeslagen in de batterij van de auto gebruiken om kleine apparaten zoals een koffiezet, elektrische scooter of stofzuiger van energie te voorzien.
Heel wat nieuwigheden dus, maar de Megane E-Tech neemt ook afscheid, meer bepaald van zijn basismotor van 130 pk. Vanaf nu heeft de wagen met andere woorden altijd 220 paarden onder de motorkap. Daardoor gaat de prijs uiteraard een stuk omhoog: de Megane E-Tech kost nu minstens 39.250 euro voor een WLTP-rijbereik van 468 km.


