Renault onthult nieuwste telg in Pairi Daiza

vanessa-pluvinage00007-w800-h600
Copyright Pairi Daiza – Benoit Bouchez

Zondag 18 september 2016 nodigde Renault Belux de redactie uit voor een familiedag in Belgiës mooiste dierenpark, Pairi Daiza. Voor ondertekende en haar gezin stond naast kuieren doorheen het immense park ook een testrit met de nagelnieuwe Renault Scénic op het programma.

Op een bepaald moment in het leven moet je je compacte wagentje waarmee je goed uit de voeten kunt opgeven voor een groter exemplaar. Die mijlpaal staat je vroeg of laat te wachten nadat je een kind hebt gekregen. Al wie ooit al een buggy in een veel te kleine koffer heeft proberen te proppen of een tegenstribbelend kind in de autostoel vast te klikken van een driedeurs model, weet waarover ik het heb.

De tijd dat je dan automatisch moest opteren voor een – excuse my french – meestal spuuglelijke monovolume is ondertussen gelukkig voorgoed verleden tijd. En ook Renault scoort hoge ogen met haar grotere modellen dankzij een volledige verjongingskuur van het volledige gamma. Dat gamma stond naast de reuzepanda’s in Pairi Daiza in de schijnwerpers op de familiedag van Renault.

img_20160918_135857-w800-h600Na een drukke voormiddag beestjes kijken, was de testrit met de nagelnieuwe Renault Scénic een aangename pauze. Het was wel even schrikken toen we hem onder ogen kregen, maar op een goede manier. Hij leek immers allerminst op de Scénic uit mijn gedachten. Hierbij dacht ik immers aan het soort monovolume waarin ik het in de inleiding al over had.

Maar niets was minder waar. De verjongingskuur heeft de Scénic goed gedaan. De strakke lijnen, het donkere dak dat contrasteerde met het okergeel van ons testexemplaar, zijn sportieve velgen en de knappe kont nodigden ons uit om erin te springen. Toen mijn dochter te horen kreeg dat ze in een speciaal autostoeltje – van het huismerk, al liet dat haar voorlopig nog koud – mocht zitten, was ook zij klaar om te vertrekken.

We kregen een versie met 1.2 benzinemotor in Intense-uitvoering voorgeschoteld, wat de op één na hoogste graad van interieuruitrusting bleek. Op het interieur was weinig aan te merken. Dankzij de intuïtieve middenconsole kon je alles – navigatie, radiokanaal, klimaatregeling, etc. – in één oogopslag raadplegen. De zetels zaten zoals het hoort en ook achteraan was er met drie volwaardige zetels plaats voor gezinsuitbreiding. En ook de koffer was ruim genoeg om al ons hebben en houden in weg te steken.

De Scénic reed zoals je het van zo’n motor kan verwachten. Om hier een duidelijke mening over te vormen was de testrit echter wat kort – amper 20 minuten – en reed er bovendien de helft van de tijd een tergend trage wagen voor ons. De rit was dan weer wél lang genoeg om mijn dochter naar dromenland te voeren, en ze was naar horen zeggen zeker niet de enige. Als gezinswagen kan dat tellen! Toen we aan het eind van de dag terug in onze eigen trouwe stalen ros stapten, was dochterlief not amused. Want waar was dat blitse gele exemplaar naartoe?

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto