René Denayer – Fidenco: “Veel vraagtekens, maar we blijven investeren”

Fidenco vertegenwoordigt vandaag niet minder dan 9 merken met vestigingen en erkende dealers in Antwerpen en Vlaams-Brabant. Hoe beïnvloedt de COVID-19 crisis een van grootste dealergroeperingen in ons land? We vroegen het aan Afgevaardigd Bestuurder René Denayer.

Fidenco is vandaag een van de grootste private autoverdelers in België. Het verdeelde al de merken Ford, Hyundai, Land Rover, Volvo en Jaguar. Onlangs zijn daar nog MG, Suzuki, Maxus en Polestar bijgekomen.

“Elektrisch? Wij gaan voor het volledige aanbod”

De nieuwe merken die verdeeld worden zijn dus vooral batterij-elektrische voertuigen. Wordt dit ook het jaar van de doorbraak? René Denayer toont zich voorzichtig: “Het antwoord is dat wij het niet weten. Wij hebben als groep beslist om alle aandrijfvormen aan te blijven bieden aan onze klanten, tot waterstofvoertuigen toe. En we zijn ook de enige met dergelijk aanbod. Wij weten ook niet wat er gaat komen. We zijn, net als iedereen in onze sector, afhankelijk van de overheid die plotsklaps beslissingen kan nemen op het vlak van VAA, fiscale aftrekbaarheid, etc. Wij nemen het zekere voor het onzekere door alle paden te bewandelen. Er zijn veel vraagtekens voor de toekomst, maar alle geplande investeringen gaan door bij ons.”

Covid-19: communicatie had beter gekund

Gevraagd naar de timing van de heropstart na de lockdown, houdt René Denayer zich op de vlakte: “Te snel of te traag, dat laat ik in het midden. Ik denk dat het qua timing een vrij realistisch stramien was. Ik had het veel moeilijker met de gebrekkige communicatie tijdens de weken in lockdown. De garagesector is nationaal ook heel weinig in the picture gekomen. We hadden veel vragen en van zodra we belden, was er weinig info of was het nog niet in een ministerieel besluit gegoten. Er was gewoonweg veel onduidelijkheid, terwijl we als sector met zowel sales als after sales activiteiten toch wel met specifieke vragen zaten.”

Er was gewoonweg veel onduidelijkheid, terwijl we als sector met zowel sales als after sales activiteiten toch wel met specifieke vragen zaten.

Vandaag opereren dealers in een nieuwe realiteit met veiligheidsprotocollen, dat heeft ook een logistieke impact.

René Denayer: “Wij passen alle protocollen die door de overheid opgelegd worden strikt toe in al onze vestigingen. Daar komen nog eens extra richtlijnen van de invoerders bij. Het is indrukwekkend welke extreme protocollen wij krijgen van invoerders, van hoe wij te werk moeten gaan. Anderzijds van zodra je concrete vragen stelt bij invoerders, fabrikanten en leasemaatschappijen over wie, wat en waar is er nergens consensus over. Een concreet voorbeeld. U brengt uw leasewagen bij mij binnen. Die moeten wij ontsmetten, net zoals de vervangwagen die de bestuurder meekrijgt. Hetzelfde scenario wanneer de vervangwagen terugkomt en wij de leasewagen weer meegeven aan de klant. Als het gaat om enkele honderden auto’s per dag, zoals bij ons, dan is dat een enorme logistieke uitdaging.”

Iedereen digitaal?

Polestar 2

De Covid-19 crisis heeft de hele bedrijfswereld in enkele weken tijd voor een groot deel verplicht digitaal gemaakt. Maar hoe ziet de toekomst er uit voor de autosector? René Denayer heeft zijn bedenkingen: “Wij waren al bezig met digitaal en die evolutie zal zich verder zetten. Toch wil ik daar enkele kanttekeningen bij maken. Tien jaar geleden was er al een Belgisch bedrijf, OneSwoop, dat de wereld digitaal ging veroveren. Dat bedrijf bestaat niet meer. Vandaag zijn er testen door fabrikanten die toch niet de verhoopte resultaten brengen. Wij verkopen geen boeken of CD’s maar een product met een hoge financiële waarde. Mensen gaan digitaal op zoek naar informatie, de trend is al jaren duidelijk. Maar ze blijven wel dealerbewust van zodra het in de praktijk komt. De vraag is vooral: wordt er in de toekomst digitaal ook afgesloten, dus echt verkocht? Polestar is een extreem voorbeeld van een volledig digitaal businessmodel. Wij kijken daar dus ook met belangstelling naar. Vraagt u mijn persoonlijke mening: wij denken dat we de mensen nog vele jaren zullen ontvangen in onze vestigingen.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!