Reportage: we ontdekken de wedergeboorte van smart

Al enkele jaren geleden koos smart resoluut voor het elektrische pad. Dat ging echter niet over rozen. Hoewel het merk gemaakt lijkt voor EV’s, kampten de elektrische versies van de ForTwo en de ForFour met een gebrekkige actieradius, wat hun populariteit niet ten goede kwam. Maar nu staat het merk voor een wedergeboorte, nog steeds onder de vleugels van Mercedes, maar dan in joint venture met de Chinese Geely group. Creëert het merk een best of both worlds of weet het zelfs een eigen koers te varen? Wij trokken naar Berlijn om dat uit te vissen.

#1, zo zal de allereerste smart van de nieuwe generatie heten. Je spreekt het trouwens uit als “hashtag one”, niet als “number one”. Na verloop van tijd zullen uiteraard de #2, #3 enzoverder volgen, maar voorlopig zet smart in op dit expressief gestylede model. Eentje dat voor een groot stuk breekt met de tradities van het verleden. #1 is immers een crossover, en zelfs eentje die het een segment hoger gaat zoeken. De auto meet immers zo’n 4m27, 80 cm meer dan de smart ForFour, waardoor hij in het vaarwaterkomt van de MINI Countryman.

Smart doet ons alvast duizelen met de cijfertjes: 272 pk op de achteras, 66 kWh batterij, goed voor zo’n 420 km aan rijbereik, snelladen aan 150 kW, gewoon laden aan 22, daarmee kan je thuiskomen! Maar ook qua plaatsaanbod scoort de wagen bijzonder goed. Ondergetekende, 1m96, kon probleemloos op de achterbank plaats nemen, zelfs wanneer de voorste stoel op lengte stond. Enkel de koffer (272 liter, 323 als je de ruimte onderin meetelt) is eerder klein en niet zo ergonomisch ingericht. Daarnaast beperken de prominente C-stijlen – die het dak zo hoog houden voor de uitstekende hoofdruimte – het zicht schuin naar achter.

Infotainment of videogame?

De afwerking binnenin is keurig, aansluitend bij wat we gewend zijn van grote broer Mercedes, dankzij knap materiaalgebruik, Beats geluidssysteem, comfortabele lederen zetels en een smaakvolle interieurverlichting van 64 kleuren. Keuzestress gegarandeerd!

Het infotainmentscherm, 12,3 inch groot, draait echter niet op de software van Mercedes, noch op het Androidsysteem dat we van Google kennen. Neen, daar zien we een eigen systeem dat visueel vormgegeven is op een manier die we nog nooit zagen! Waar de meeste merken kiezen voor een eerder saaie visuele vormgeving, krijgen we hier kleurrijke graphics die zo uit een videogame lijken te komen! Met een kleurrijke vos als avatar en reisgezel en alle connectiviteit die je wenst (ook voor car sharing, ideaal als poolwagen binnen de vloot) komt smart met een uiterst mooi pakket op de proppen.

De auto als een smartphone op wielen: bij smart kunnen ze zeggen dat het gelukt is. De constructeur keert alvast terug met een klapper. De enige olifant in de kamer lijkt ons nog de prijs: met zulke impressionante cijfers omtrent accu en laden zal die zeker niet van de laagste zijn. Al is het wachten tot september eer we een antwoord krijgen op die vraag.

Op al onze andere vragen kregen we wel antwoord van Dirk Adelmann, CEO van smart Europa. Lees hier het volledige interview!

Foto’s smart #1

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Mannes 1160 Auderghem
Hedin Automotive Antwerpen Centrum 2140 Antwerpen
Hedin Automotive Aalst 9320 Aalst
Hedin Automotive Sint-Martens-Latem 9830 Sint-Martens-Latem
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine