Reportage: we testen de AUTO1 EVA app

De prijs van een tweedehandswagen bepalen, het is een kunst op zich. Sommigen beroepen zich op jarenlange ervaring, anderen kijken naar data. Ook FLEET.be wou zich wel eens aan deze ambacht wagen… al konden wij wel hulp inroepen!

We schrijven eind november. Een eerste winterprik maakt zich meester van ons land en ondergetekende staat tegenover een Volkswagen Tiguan en een Peugeot 208. Mobile evaluator Lenn staat naast me, gsm in de hand. Bij AUTO1 kan je immers via een app je wagen evalueren om deze op het AUTO1.com platform te plaatsen. Op deze manier kun je achterhalen of de prijs van je wagen redelijk en correct is.. Dealers of leden van het remarketingmanagement kunnen dit natuurlijk zelf doen, maar bij grotere volumes aan wagens kan ook een mobile evaluator zoals Lenn langskomen voor evaluaties. En vandaag geeft hij ons een opleiding.

Beginnen doen we met heel de papierwinkel: het chassisnummer, inschrijvingsbewijs van de wagen, de motorisatie, … alle nummers geef je in, nadien volgen foto’s van de hele documenten. En dan mogen we de fotograaf in onszelf loslaten! Foto’s uit alle hoeken, zowel langs buitenzijde als van het interieur. Via augmented reality krijgen we te zien waar de belangrijkste delen van een wagen, zoals de bumper en wielen bij een buitenfoto of de tellers bij een foto van het interieur, moeten komen. “Zo zorgen we ervoor dat de foto’s op de website allemaal dezelfde zijn, dat maakt het voor de kopers gemakkelijker om auto’s te vergelijken en geeft toch een blijk van vertrouwen”, wordt ons verteld.

Nadien inspecteren we de schades: krasjes in het koetswerk, een occasionele bluts, velgschade, alles wordt genoteerd en gefotografeerd. Zelfs de lakdikte staat op het programma. “Deze is bij Duitse merken vaak iets dikker dan bij Franse”, leren we van Lenn, “maar het belangrijkste is dat die overal ongeveer even dik is. Anders heb je kans dat een bepaald paneel vervangen werd na een ongeval.”

Tien om (niet) te zien

Uiteindelijk noteren we een tiental krassen. En zijn we er eentje vergeten, lacht Lenn. In het midden van het dak zit immers een putje, wijst hij aan. “Veel mobile evaluatoren hadden die ook niet gezien hoor”, knipoogt hij, al had onze bij de autoconstructeurs reeds beruchte dubbele meter er wel voor mogen zorgen dat we de bewuste schade hadden kunnen zien. Volgende keer toch iets beter opletten!

Die volgende keer komt er snel aan. Bij de Tiguan mochten we immers meelopen met Lenn, de Peugeot 208 doen we zelf. Slechts een half uurtje duurt onze eerste poging, merken we trots op… tot Lenn vertelt dat hij geregeld een auto in zo’n tien minuten kan evalueren. Trots maakt plaats voor realiteitszin wanneer we naar binnen gaan voor een kijkje naar de backend van dit systeem.

Geloofwaardigheid creëren

“Op basis van de gegevens die je ingeeft in de EVA app, wordt ook gecontroleerd, of de prijs, bepaald a.d.h.v. een tool zoals de Price Indicator van AUTO1.com of op basis van de ervaring van de klant, overeenstemt met de werkelijke waarde van de wagen in zijn huidige staat”, vertelt Nils Jensen, Team Lead Mobile Evaluation ons. “Die maken wij op aan de hand van realtime data, op onze platformen worden dagelijks duizenden wagens verhandeld over heel Europa, we weten dus wat er gebeurt op de markt. Via een algoritme combineren we die gegevens met de eigenschappen van deze specifieke wagen, zoals schades die de waarde verminderen, maar ook belangrijke opties die voor meerwaarde zorgen.”

Die prijs is natuurlijk indicatief, de verkoper kan die altijd aanpassen vooraleer hij de wagen op de veiling plaatst. Maar AUTO1 houdt ook een slag onder de arm. “Wij kunnen wagens weigeren wanneer de prijs te hoog wordt gesteld. Wij beschikken over realtime (veiling)data van meer dan 3 miljoen transacties, dus we kennen de markt. We controleren immers elke wagen die op de veiling komt… Manueel!”

Al is die controle er vooral om andere redenen. “We controleren alle gegevens omdat we transparantie en vertrouwen hoog in het vaandel dragen. Soms vragen we bijvoorbeeld extra fotomateriaal aan een handelaar die de app heeft gebruikt. Een klassiek voorbeeld: het panoramisch dak met sluitende hemel die maar half in beeld wordt gebracht. Natuurlijk twijfelen wij eraan of de andere kant niet beschadigd is. Een extra foto brengt dan duidelijkheid.”

Spelletje op je smartphone

Transparantie en vertrouwen aan de backend, gebruiksgemak in de app zelf: AUTO1 heeft met de EVA app een tool in handen die het voor handelaars en remarketingmanagers makkelijk maakt om hun wagens op het handelaarsplatform van het bedrijf te plaatsen. Eentje die bovendien idiot proof is, want ondergetekende was er quasi meteen mee weg. En dat is misschien wel de grootste sterkte van de tool.


#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine