Restwaarde elektrische wagen zal die van benzine en diesel overstijgen, volgens ING

De elektrische auto begint stilaan ingeburgerd te geraken. Er komen meer modellen bij, met een steeds grotere autonomie en ook de infrastructuur volgt die groei. De vraag naar EV’s is dan ook in volle opmars, ook op de tweedehandsmarkt. Met een positief effect op de restwaardes.

Bank-verzekeraar ING beweert immers dat de elektrische wagen binnen afzienbare tijd een grotere restwaarde zal hebben dan zijn collega’s met een traditionele verbrandingsmotor of een (plug-in) hybride aandrijflijn.

Max Erich, Sectoreconoom Automotive van de bank, verklaart die redenering: “Er komen steeds meer volledig elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 400 kilometer bij. Die worden nu vooral nieuw als auto van de zaak ingezet. Onderzoek onder consumenten wijst uit dat elektrische auto’s met zo’n actieradius ook over 5 jaar op de occasiemarkt populair zullen zijn. Die populariteit is goed voor de restwaarde.”

2025 als keerpunt

ING maakt zich sterk dat in 2025 een kwart van de tweedehandskopers zal uitkijken naar een elektrisch voertuig, omdat er in die periode aan een aantal van hun eisen zal voldaan worden.

Zo zal de basisprijs van de EV’s (in het bijzonder de batterijen) zakken doordat de vraag stijgt.

Bovendien gaat ook de autonomie van de modellen naar omhoog, een belangrijke voorwaarde voor de consument. Uit de studie van ING blijkt immers dat slechts 7% van de bestuurders tevreden is met een autonomie van 200 km. Stijgt die naar 400 km (zoals bij de meeste nieuwe EV’s vandaag), dan weet je al 32% te overtuigen.

Dezelfde redenering gaat op wanneer we naar de laadinfrastructuur kijken. 20% van de bestuurders wil zich tevreden stellen met een laadbeurt van 20 minuten, maar schaaf je 5 minuten van die tijd af, dan is 40% overtuigd. Een tijdsbestek dat met de nieuwe generatie EV’s en laadoplossingen zeker tot de mogelijkheden behoort.

In de bovenste schuif

Daarnaast profiteren EV’s sowieso al van een lagere gebruikskost dankzij de goedkopere elektriciteit (ten opzichte van diesel en benzine) en de hogere betrouwbaarheid, niet toevallig de eerste vereiste bij de aankoop van een tweedehandswagen volgens ING. En ook bij de tweede vereiste, uitstoot en verbruik, ligt de emissieloze elektrische wagen vanzelfsprekend in de bovenste schuif.

Steeds meer mensen zullen dus de aankoop van een elektrische wagen op de tweedehandsmarkt overwegen, terwijl vandaag de verkoop van nieuwe EV’s nog relatief beperkt is. ING kan dan ook niet anders dan concluderen dat de vraag het aanbod zal overstijgen, wat vanzelfsprekend stijgende prijzen tot gevolg heeft.

De bank-verzekeraar schat dan ook dat nieuwe elektrische auto’s, verkocht in 2020, na 5 jaar nog gemiddeld 40% tot 47,5% van hun nieuwwaarde behouden. Dat is meer dan benzine auto’s (35% tot 42,5%) en diesels (27,5% tot 35%), waardoor de keuze voor een EV weer wat interessanter is geworden.

Toch wil het bedrijf nog een kanttekening bij haar studie plaatsen: als er binnen 5 jaar een gigantische stap voorwaarts wordt gezet op het vlak van batterijoplossingen, zal de waarde van de huidige generatie EV’s vanzelfsprekend een flinke duik nemen. Best de actualiteit blijven volgen, dus.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!