Restwaarden post-Covid: is crisis van 2008/2009 een referentie?

LDe impact van de economische crisis op de restwaarden zal van land tot land verschillen. Dit zijn de prognoses van dataspecialist Autovista

Volgens de Autovista-groep zal de daling van de restwaarden sterker zijn in de Zuid-Europese landen, in de orde van grootte van 5 tot 6% op het hoogtepunt van de crisis. Oostenrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland en de Scandinavische landen zullen volgens de huidige risicobeoordeling minder zwaar getroffen worden. In Oost-Europa, met name in Tsjechië, Polen en Slowakije, kan een elastischer herstel worden verwacht.

“Tijdens de financiële crisis van 2008/2009 zagen we een veel grotere daling van de restwaarden dan nu in onze meest waarschijnlijke scenario’s wordt voorzien. Destijds was er sprake van een daling van gemiddeld 12% over de segmenten heen, gecumuleerd over een periode van 12 tot 18 maanden na het begin van de crisis. We verwachten dit niveau van impact op de markten voor tweedehandsauto’s nu zeker niet”, besluit Autovista.

In België

Zelfs als Eurotax, de Belgische dochteronderneming van Autovista, rekening houdt met een diepe recessie (geschat op 30%), is er een kans van 55% op een U-vormig herstel in ons land. “Voor België verwachten we een neerwaartse correctie van de tweedehandsprijzen met gemiddeld 3% tegen eind 2020 ten opzichte van maart”, zegt Idesbald Vannieuwenhuyze, Valuation & Forecast Manager Autovista Benelux.

Eind 2021 is de verwachting dat de prijzen 1,9% lager zullen zijn dan in maart 2020.Tegen het einde van 2022 zou een sterk herstel zich moeten doorzetten.

“Verschillende factoren spelen een rol. De voor januari 2021 geplande wijziging van de fiscaliteit zal de verkoop van nieuwe wagens doen toenemen. Jonge tweedehandsauto’s tot 24 maanden zullen daar het eerste slachtoffer van zijn. De kortingen die op het Autosalon van Brussel in januari 2020 werden aangeboden, hebben de prijzen extra onder druk gezet en in andere landen zijn voor het eerst hoge kortingen vastgesteld. Lagere prijzen voor tweedehandsauto’s in het buitenland zullen een impact hebben op onze markt. Voor oudere voertuigen (meer dan 36 maanden oud) zouden we een minder belangrijke marktcorrectie moeten zien. Op enkele euro’s na zou er zelfs een stabilisatie moeten zijn.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto