Roeland Vriens (Volvo) & car policy: “Een kleine of grote vloot? Snel schakelen is altijd de boodschap!”

We schrijven vandaag 2020, binnen 48 maanden – de looptijd van een klassiek leasingcontract – is het 2024. Amper 2 jaar later streven we naar koolstofneutraliteit en zero-emissie.

De wereld verandert snel en onze mobiliteit houdt daarmee gelijke tred. Die moet eerst en vooral duurzamer worden. We hebben dan ook allemaal de datum van 2026 in ons achterhoofd, wanneer koolstofneutraliteit en zero-emissie de norm worden voor bedrijfswagens.

Maar we werken ook meer thuis, waardoor bedrijfswagens minder rijden. En dan is er nog de veiligheid achter het stuur. De overheid zet – terecht-  in op meer controles van de gordelplicht en het gebruik van de smartphone achter het stuur. De klassieke car policy wordt in die snel veranderende context steeds meer een stroef instrument uit het verleden. Tijd voor nieuwe flexibele oplossingen.

Vergroening

Het PHEV-aanbod is groot en dat vandaag nog niet iedereen het profiel heeft om met een batterij elektrische voertuig te rijden, zal niemand ontkennen. Maar PHEV is niet meer de vloot van de toekomst. Het is de vloot van vandaag. De ideale mix tussen elektrificatie zonder autonomiestress. Fiscaal heel interessant met de beste TCO-cijfers. Maar het gaat meer en meer over change management en het zoeken naar een juiste partner om zowel vlootbeheerder als bestuurders te begeleiden in hun keuze. En die keuze moet er zijn volgens Roeland Vriens, Sales Manager Corporate Volvo Cars Belux.

“Vandaag zijn bij Volvo bijna 30% van onze orders PHEV-bestellingen. In november is dat zelfs al opgelopen tot 40%. We hebben vandaag 15 verschillende PHEV-motorisaties in ons gamma met als koplopers zowel de T4 als de T5 op onze XC40 en de T6 op V60 en XC60. Het is een visie die we jaren geleden zijn gestart en waar onze klanten vandaag de vruchten van plukken. We zien dat ook de snelle flexibele KMO of start-up die begeleiding vanuit onze ervaring enorm op prijs stelt. En ook de toevoeging van de volledig elektrische XC40 die vandaag in Gent van de band rolt, benadrukt die visie naar de toekomst. De actieradius van meer dan 400 km (WLTP)  is perfect voor een groot deel van de markt en als je ziet dat hij zelfs 1500 kg trekvermogen heeft, worden de drempels enkel maar lager.”

Mensen

Maar het gaat veel verder dan dit. Dat we maar gedeeltelijk thuis of op het werk kunnen laden, hoeft geen nadeel meer te zijn, want het fiscaal voordeel blijft groot. Wat vaak onderschat wordt, is het rijgedrag van de bestuurders. En ook dat is een essentieel hoofdstuk in een hedendaagse car policy.

Roeland Vriens: “PHEV rijden is immers een heel andere manier van rijden met niet alleen rechtstreekse impact op het verbruik en TCO, maar zeker ook op de veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers. En die veiligheid zit in ons DNA. We ontwikkelden de driepuntsgordel, volgen een strategie waarin we op termijn het aantal dodelijke ongevallen naar nul willen herleiden. We ondersteunen trainingen voor prioritaire voertuigen en ontwikkelen specifieke lessen om correct met de PHEV te rijden. We laten wagens van 30 meter neerstorten om hulpdiensten te trainen en hebben een eigen Traffic Accident Research Team. Momenteel investeren we in ontwikkelingen die niet enkel het rijgedrag meten, maar zelfs onze bewegingen in de wagen zelf om zoveel mogelijk afleidingen te kunnen detecteren en te verstoren.”

Visie

Volgens Roeland Vriens gaat de combinatie van die twee belangrijke trends steeds meer een hoofdrol spelen in de car policy: “Veiligheid centraal en de grootste focus op elektrificatie met een ongezien PHEV gamma en toevoeging van een volledig elektrisch model. Met daarnaast uiteraard de mild hybrid motoren in ons gamma, voor wie net uit dat PHEV of BEV bootje valt.”

“Voor Volvo Car Group is de toekomst elektrisch en we transformeren ons bedrijf via concrete acties”, aldus Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Car Group. “Het verheugt mij dat we onze CO2-emissiedoelstellingen zullen overtreffen. Het bewijst dat onze strategie de juiste is voor ons bedrijf en voor de planeet. Om u een voorbeeld te geven van hoe ver we gaan in onze verduurzaming: Volvo Car Corporation heeft al een eerste overeenkomst gesloten waarbij ons surplus aan CO2-reductie aan een andere constructeur wordt aangeboden. Dit in overeenstemming met het poolingsysteem dat door de Europese Commissie werd ingevoerd. De uit deze deal afkomstige inkomsten zullen worden geïnvesteerd in nieuwe projecten en ontwikkelingen voor groene technologie.”

Conclusie: snel schakelen!

Een car policy is veel meer geworden dan een richtlijn. Het is een visie geworden waarin de KMO’s of grote bedrijven samen met hun bestuurders ervoor zorgen dat ze snel, flexibel en figuurlijk zullen kunnen schakelen. Zowel in tijd als in keuze.

“Zin om hierover met ons van gedachten te wisselen? Altijd welkom bij Volvo en #Stay Safe”, besluit Roeland Vriens.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

ACB Wavre 1300 Wavre
Sterckx – De Smet Halle 1500 Halle
Sterckx – De Smet Drogenbos 1620 Drogenbos
Sterckx – De Smet Rode 1640 Sint-Genesius-Rode
Sterckx – De Smet Zellik 1731 Asse-Zellik
ACB Zaventem 1930 Zaventem
Scancar Antwerpen 2100 Antwerpen
Groep Rutten 2440 Geel
Scancar Lier 2500 Lier
Scancar Wilrijk 2610 Wilrijk
Vermant Mechelen 2800 Mechelen
Scancar Brasschaat 2930 Brasschaat
Lacom Leuven 3001 Leuven
Nordicar 4000 Li
Scandia 4530 Villers-Le-Bouillet
Novabil Moeskroen 7700 Moeskroen
Novabil Kortrijk 8500 Kortrijk
Waregem Cars 8790 Waregem
Van Kasteren Sint-Niklaas 9100 Sint-Niklaas
De Keulenaer 9120 Beveren
Van Kasteren Dendermonde 9200 Dendermonde
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine