Salon van Genève | Clash of the titans

Genève! We houden de Zwitserse stad aan de oever van het gekende Meer altijd wat aandachtiger in het oog aan het einde van de winter. Want voor ons is Genève niet alleen het salon waar constructeurs hun toekomstprojecten uit de doeken doen. Het is eerst en vooral de plaats waar de zwaargewichten van morgen worden voorgesteld, de modellen die de fabrieken en concessies op volle toeren zullen laten draaien en die binnenkort onze wegen zullen overspoelen. Wilt u weten welke wagens de komende maanden een hoofdrol zullen spelen?

Renault Clio

De Clio, een essentieel model voor Renault, maar ook voor heel wat bestuurders. De compacte Fransman, die in 1990 (!) werd gelanceerd, is intussen aan zijn vijfde generatie toe. Hij staat op het nieuwe platform van de alliantie Renault-Nissan en is leverbaar met twee benzinemotoren: de driecilinder van 0,9 l en de TCe-viercilinder van 1,3 l.  Diesels komen met een vermogen van 85 en 115 pk en binnenkort volgt … een variant..  met het mild hybrid-systeem met een batterij van 48 V. Voorts krijgt de Clio  een nieuw interieur, gaat het gewicht naar beneden, het koffervolume naar omhoog (391 l) en  komt er ook een sportieve RS Line-uitvoering.

Peugeot 208

Het merk met de leeuw stelt in Genève de derde generatie van zijn 208 voor, die esthetisch vernieuwd werd, maar qua afmetingen (zeker in de hoogte) trouw blijft aan zijn lange lijn van compacte voorgangers. De 208 rust op het nieuwe CMP-platform van de PSA-groep en getuigt van Peugeots beslissing om als een van de laatste constructeurs op de EV-trein te springen, met een zuiver elektrische versie van 136 pk, aangedreven door een batterij van 50 kWh, die zich in 30 minuten voor 80 % laat opladen. De 208 is enkel verkrijgbaar als vijfdeurs en zal benzine- en dieselmotoren van 75 tot 130 pk aanbieden. Eveneens het vermelden waard is het instrumentenbord met 3D-effect met holografische projecties.

Mazda CX-30

Mazda deed lange tijd geheimzinnig over zijn nieuwe model op het Salon van Genève en kwam uiteindelijk met deze CX-30 op de proppen. Een uitgerokken CX-3, die het gat tussen dat model en de CX-5 moet vullen. Onder de motorkap is er plaats voor een 1.8 diesel met 116 pk of een 2.0 benzine met 122 pk. Daarnaast komt de CX-30 binnenkort ook met de SkyActiv X-motor, een benzinemotor die het plezier van een benzine aan de efficiëntie van een diesel moet koppelen.

Onderhuids vinden we het nagelnieuwe SkyActiv Platform dat we van de Mazda3 kennen terug. Een model dat ook zijn interieur leende aan de crossover. Zijn looks heeft hij dan weer van de andere SUV’s uit de Mazdastal, met de plastic wielbogen en subtiele Kodo designstijl als meest in het oog springende kenmerken.

Skoda Kamiq

“Compact vanbuiten, ruim vanbinnen”. Skoda zou deze slagzin van Peugeot kunnen gebruiken om zijn nieuwe basis-SUV aan te prijzen. Ondanks zijn lengte van slechts 4,24 m biedt hij evenveel interieurruimte als Skoda’s grootste SUV, de Karoq, al gaat dat wel ten koste van het koffervolume (400 l). In het interieur vinden we de Virtual Cockpit van de Volkswagen-groep en biedt de Kamiq de keuze uit drie infotainmentschermen. Daarnaast wordt de Tsjech geleverd met benzine-, diesel- of CNG-motoren met vermogens van 90 tot 115 pk.

Honda EV

Nadat hij in 2017 vriend en vijand verraste op het salon van Frankfurt, is de Honda Urban EV voor de laatste keer als conceptcar te bewonderen, dit keer onder de naam e Prototype. Hij laat resoluut zien hoe een stadswagen eruit zal zien: schattig, hoogtechnologisch, elektrisch en functioneel. In 2020 gaat de definitieve versie – die 98% van de karakteristieken van dit prototype overneemt – in productie.

Audi PHEV

Naast het concept van een zuiver elektrische SUV-Coupé, heeft Audi in Genève ook een nieuw gamma oplaadbare hybridewagens voorgesteld. Het gaat om de PHEV-versies van de Q5, A6, A7 en A8, die zullen worden aangeduid met het label ‘TFSIe’. Al deze modellen zullen worden aangedreven door benzinemotoren (2.0-viercilinder of 3.0 V6), in combinatie met een batterij van 14,1 kWh, waarmee ze 40 km geheel emissievrij zouden moeten kunnen afleggen.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Met zijn originele, gespierde en gestrekte lijnen weet de CLA Shooting Brake heel wat klanten te overtuigen, zeker in ons land. En in een tijd van rationalisering volstaan deze volumes ruimschoots om deze mooie minibreak te rechtvaardigen.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Auto