Salonpraatje met de Roemeense Elon Musk

Interview Florin Melinte, Country Manager Tesla België-Luxemburg

Hij is 31 jaar jong, Roemeen en sinds enkele maanden de nieuwe Country Manager Tesla BeLux. FLEET sprak met Florin Melinte op het Autosalon, die alvast het enthousiasme voor technologie heeft van zijn grote baas Elon Musk.

U bent de jongste Country Manager van alle automerken in België. Dat is al een prestatie op zich. Sinds wanneer bent u bij Tesla?

 Sinds september vorig jaar. Maar ik woon en werk al drie jaar in België. Voordien was ik actief bij het kledingmerk Mango. Ik ben supertrots dat ik nu voor een merk als Tesla mag werken. Een totaal andere sector. Technologie, energie en auto’s, zaken waar ik een grote passie voor heb. Tesla is ook veel meer dan een autoconstructeur. Wij staan voor een zero-emissie toekomst en dat is iets waar ik graag mijn deel wil aan bijdragen.

Ik zag u daarnet bezig op de stand. U was mee de auto’s aan het klaarmaken voor het publiek. Dat verwacht je niet meteen van een Country Manager. Wat voor type manager bent u?

Alleszins geen top down manager. Ik heb graag voeling met alle geledingen van het bedrijf: sales, service, leveringen. De voeling met de klanten is essentieel voor mij om Tesla verder te laten groeien in België.

Wanneer zullen Belgische klanten met de Model 3 kunnen rijden? Op uw website staat einde 2018. Kan dat nog sneller gaan of wordt het echt nog een vol jaar wachten?

Wij verwachten Model 3 dit jaar in Europa. Eind december hebben we het productievolume aanzienlijk kunnen verhogen, met 793 geproduceerde wagens in de laatste week van het jaar. Door verder te werken aan kwaliteit en efficiëntie verwachten we een meer graduele verhoging van de productie, naar 2.500 wagens/week tegen het einde van Q1, en 5.000 tegen het begin van de zomer. Onze zogenaamde reservation holders kunnen de verwachte levertermijn op de voet volgen via hun Tesla account.

Komt er ook productiecapaciteit buiten de USA?

Tesla’s fabriek in Fremont is het op één na grootste gebouw ter wereld, waarvan het grootste deel gebruikt zal worden voor de productie van Model 3.  In dezelfde ruimte die nodig is om 50.000 Model S te bouwen, kunnen we 250.000 Model 3’s bouwen. Het probleem van de productiecapaciteit zal dus ook opgelost geraken zonder dat er productiecapaciteit buiten de USA nodig is.

Wordt de Model 3 met zijn prijs van 35.000 dollar het breekijzer om grotere volumes in de (fleet)markt te verkopen?

We verwachten inderdaad dat Model 3 de fleetmarkt zal wakker schudden, en dat gebeurt eigenlijk nu al. Vooruitstrevende bedrijven passen nu al hun car policies aan, door besparingen op brandstofkost en de fiscale aftrekbaarheid mee op te nemen in het leasebudget. Anderen gaan nog een stapje verder, en zweren enkel bij “TCO” (Total Cost of Ownership”). Op die manier maak je elektrische wagens betaalbaar, zonder meerkost voor de werkgever. En werk je de verdoken subsidies voor vervuilende diesel- en benzinewagens weg.

Hoeveel Belgen zijn momenteel aan het wachten op een Model 3?

Over de Belgische klanten kan ik geen cijfers geven maar we hebben 455.000 reserveringen voor Model 3 wereldwijd.

Hoe is de verhouding vandaag tussen de verkoop aan particuliere en professionele klanten?

Onze klanten zijn vandaag grotendeels bedrijven, onder meer door de lagere TCO en gunstige klimaat voor bedrijfswagens in België. Dit jaar verwachten we trouwens ook heel wat zelfstandigen, aangezien ze nu ook genieten van een verhoogde fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens. Particuliere klanten hebben we ook, maar dat zijn er wat minder. De Model 3 zal de balans wellicht wat herverdelen.

Van welke merken maken uw nieuwe klanten de overstap naar Tesla?

Eigenlijk komen onze klanten van overal. Uiteraard van andere premiummerken, zoals Audi, Mercedes-Benz of BMW. Maar we hebben ook onverwachte klanten, die een Renault Espace of VW Passat links laten liggen voor een Tesla. Uiteindelijk is de meerkost, als bedrijfswagen, beperkt dankzij de verhoogde fiscale aftrekbaarheid en besparingen op brandstof. En je krijgt er zo veel meer voor terug.

Tesla heeft de markt van de elektrische auto’s bijna helemaal alleen gelanceerd en dat in een heel korte tijdspanne. Nu beginnen de andere merken de inhaalbeweging te maken. Ziet u dat als een bedreiging of zal iedereen uiteindelijk profiteren van een groeiende markt voor elektrische voertuigen?

Vijf jaar geleden leverden we 2.500 auto’s af. De Tesla vloot is met een factor 100 gegroeid in 5 jaar. Ik verwacht over vijf jaar een groei in dezelfde orde van grootte. Onze missie is het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Dat andere merken volgen is belangrijk en zal hiertoe zeker bijdragen.

Tesla maakt o.a. het verschil met technologie: een grotere autonomie dan de concurrentie, verbluffende acceleraties, hoogautonome functies, … Wat worden de volgende stappen in dat technologieparcours?

We ontwikkelen onder meer een volledig zelfrijdende functie met de huidige hardware technologie waarmee onze wagens reeds zijn uitgerust, mooie, praktische en economische zonnedaken (zgn. Solar Roof) en opslagbatterijen (zgn. Powerwall en Powerpack), nieuwe wagens (de Roadster en Model Y), de Tesla Semi Truck, etc.

Veel autobouwers zijn terecht jaloers op het Supercharger-netwerk dat Tesla doorheen de jaren heeft uitgebouwd. Is het ondenkbaar dat Tesla zijn netwerk ooit zal openstellen voor andere merken?

Hier kunnen we nu helaas nog niet op in gaan. We kunnen wel meegeven dat het Supercharger netwerk steeds verder uitgebreid wordt. In 2017 hebben we het aantal Superchargers werelwijd van 5.000 naar meer dan 8.250 verhoogd. In 2018 willen we dit nog verder versnellen. Bovendien zetten we ook sterk in op zgn. Destination chargers bij hotels, restaurants en winkelcentra. In België bevinden zich nabij strategische snelweglocaties Superchargers in Aartselaar, Antwerpen, Machelen, Nijvel, Heusden-Zolder, Verviers, Aalst, Lokeren en Arlon.

Heeft Tesla plannen om het Belgische dealernet verder uit te bouwen?

Tesla heeft haar 320 Stores wereldwijd in eigen beheer. Dit aantal groeit snel. Momenteel hebben wij Stores in Zaventem, Aartselaar en Gent. Onze nieuwste vestiging in Hasselt zal in januari 2018 worden geopend.

 

 

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine