SchadeNet: “Wij helpen zelfstandige carrossiers om hun volledige potentieel te benutten”

Een ongeval met schade komt altijd ongelegen. Zeker bij bestuurders van een bedrijfswagen, die zo snel mogelijk weer mobiel willen zijn.  Bij SchadeNet, een netwerk van carrosserieherstellers spelen ze kort op de bal om de herstelling kwalitatief en zo snel mogelijk uit te voeren met een minimale administratieve rompslomp. SchadeNet telt ondertussen al 24 leden, waarvan het grootste deel in Vlaanderen. Maar het netwerk is nu ook ambitieus om uit te breiden in Brussel en Wallonië.

SchadeNet is een professionele keten van carrosseriebedrijven in België. De keten staat voor een transparante organisatie met duidelijke communicatielijnen. Door de grote mate van flexibiliteit en kwalitatief hoogstaand vakwerk onderscheidt SchadeNet zich in de automobielbranche. Alle vestigingen bieden een snelle en vlotte service, maken gebruik van uiterst moderne apparatuur en beschikken over een team van ervaren medewerkers.

Uit een recente enquête bij klanten blijkt dat 95% van de klanten tevreden zijn over de service van SchadeNet. Die hoge score is te danken aan de snelle en perfecte herstellingen, maar ook aan een aantal ondersteunende diensten die de mobiliteit van de bestuurder garanderen. Zo bieden alle vestigingen vervangend vervoer aan en er is ook een pick-up & delivery service. En vanzelfsprekend wordt ecologie ook hoog in het vaandel gedragen want alle leden zijn gecertificeerd door “Duurzaam Repareren”.

Meerwaarde bieden

SchadeNet respecteert het zelfstandige karakter van zijn leden, maar die hebben ook baat om toe te treden tot het netwerk.

Marc Bauduin, General Manager SchadeNet: “Wij zijn vooral geïnteresseerd in middelgrote carrosseriebedrijven met 5 tot 15 werknemers. Bedrijven die goede vakmensen in dienst hebben die borg staan voor kwalitatief hoogstaande herstellingen. Onze meerwaarde voor die bedrijven ligt enerzijds op het commerciële vlak. Zo streven wij ernaar om contracten binnen te halen voor nationale vloten, rechtstreeks met fleetowners of via leasingmaatschappijen. Zo voorzien wij onze leden van een bepaald volume aan herstellingen. We bieden ook opleidingsprogramma’s aan, zowel commercieel als technisch. Een van die zaken is bijvoorbeeld plaatselijke prospectie, wat bij zelfstandige dealers dikwijls een onbenut potentieel is. Met cursussen geven we ze de tools om dat potentieel te benutten. Wij hebben ook een partnership met een callcenter dat permanent bereikbaar is voor klanten die een ongeval gehad hebben. Die worden dan doorverwezen naar een van onze leden.”

“Wij zijn vooral geïnteresseerd in middelgrote carrosseriebedrijven met 5 tot 15 werknemers. Onze meerwaarde voor die bedrijven ligt enerzijds op het commerciële vlak.”

Marc Bauduin

Henri de Hemptinne, zaakvoerder van CIAC en samen met Marc Bauduin één van de initiatiefnemers van SchadeNet: “Een andere troef van ons netwerk is de schaalgrootte, waarbij we als aankoopcentrale fungeren. Wij hebben partnerships met leveranciers van wisselstukken en verf, wat ook in het voordeel is van onze leden omdat wij betere prijzen kunnen onderhandelen. Ook zaken zoals programma’s om wagens in te lezen en up te daten, delen wij met onze leden. Een stuk digitale opvolging die de efficiëntie verhoogt en de administratieve werklast vermindert voor onze leden. In onze samenwerking met leasingmaatschappijen hebben wij al langer een digitale link met hun back-office systemen, dat hebben wij onlangs uitgebreid naar fleetowners”.

Meer leden in Wallonië

SchadeNet telt ondertussen 20 leden in Vlaanderen die geografisch goed gespreid zijn. In Wallonië zijn er vestigingen in Namen, Luik, Nijvel en een in het zuiden van Brussel. In Brussel streeft SchadeNet naar 1 of 2 extra leden maar in Wallonië is er nog meer ruimte voor uitbreiding.

Henri de Hemptinne: “We zoeken leden in Waver, Charleroi, helemaal in het zuiden in de regio Bastenaken. Dit volgens hetzelfde principe in Vlaanderen: een regionale dekking zodat er altijd een SchadeNet hersteller in de buurt is. Ondertussen denken we ook na over een nieuwe naam. Want SchadeNet dekt de lading in het Nederlands, maar we zullen met een nieuwe naam komen die we overal in België kunnen gebruiken.”

“We zoeken leden in Waver, Charleroi, helemaal in het zuiden in de regio Bastenaken. Dit volgens hetzelfde principe in Vlaanderen: een regionale dekking zodat er altijd een SchadeNet hersteller in de buurt is. Ondertussen denken we ook na over een nieuwe naam.”

Henri de Hemptinne

De leden: samen efficiënter

We legden voor dit artikel ook ons oor te luisteren bij twee leden van het eerste uur. Waarom hebben zij gekozen voor Schadenet?

Pierre Bocquet, Nice Cars: “Helemaal zelfstandig werken zonder een netwerk is vandaag eigenlijk niet meer opportuun. Toch niet als je efficiënt wil zijn en wil voldoen aan de behoeften van je klanten. Dat betekent concreet een snelle en kwalitatieve service met een minimale administratieve last voor je klanten. De verzekeringsmaatschappijen, fleetowners en leasingmaatschappijen willen een centraal aanspreekpunt, standaardisatie, een nationale dekking, een goede logistieke en digitale opvolging. En dat is de sterkte van SchadeNet. En natuurlijk zijn er ook de voordelen voor de leden zelf, zoals technische en commerciële opleidingen en schaalvoordelen zoals een aankoopcentrale.”

Patricia Cornelis, Cornelis BVBA: “Wij maken deel uit van SchadeNet omdat het een grote meerwaarde heeft op zowat alle vlakken: organisatorisch, technisch en commercieel. Vroeger moesten wij ons bijvoorbeeld zelf bijscholen en op de hoogte zijn van technische evoluties. Dankzij SchadeNet gebeurt dit nu proactief. Er is een hechte samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de leden. Dat is een groot verschil met elk op je eiland werken. Administratief is de opvolging voor ons een stuk lichter maar ook voor de – vooral professionele – klanten. Wil je als carrosseriebedrijf een rol van betekenis spelen in de fleetsector, dan is dat bijna onmogelijk zonder deel uit te maken van een netwerk zoals SchadeNet. Een voorbeeld is meedingen naar een tender, daar kom je als zelfstandig carrosseriebedrijf echt niet tussen. Met SchadeNet is dat wel mogelijk.”

Info: www.schadenet.be

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine