SD Worx: zou u van job veranderen indien u meer dan 45 minuten onderweg bent?

Er is een lineair verband tussen de pendeltijd en de mate waarin men overweegt van werk te veranderen. Van de werknemers die minder dan 45 minuten pendelen (heen en terug), is 17,2 % op zoek naar een andere werkgever. Dat percentage stijgt tot 20,9% voor wie tussen de drie kwartier en twee uur op weg is. Bijna een kwart (24,2%) van wie meer dan twee uur onderweg is, overweegt een nieuwe job. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging NV België door HR-dienstverlener SD Worx bij 2.500 Belgische werknemers in de privé- en publieke sector.

Hoe korter de pendeltijd, hoe groter de tevredenheid van de werknemer: 80,5% van de pendelaars die minder dan 45 minuten onderweg zijn, is over het algemeen tevreden met zijn werk. Dat percentage daalt tot 75,9% voor wie tussen de 45 en 120 minuten onderweg is. De tevredenheid stijgt dan weer tot 80,1% voor werknemers die meer dan twee uur onderweg zijn.

Dezelfde trend is er voor de worklife balance: 84,4% van werknemers die tot 45 minuten onderweg zijn, zegt hun werk en privéleven goed te kunnen combineren. Dit zakt tot 80% voor wie tussen de 45 minuten en 120 minuten onderweg is. Van de werknemers die meer dan twee uur pendelen, vindt dan weer 84,2% dat ze een goeie balans hebben tussen hun werk en privéleven.

“Een mogelijke verklaring is dat wie langer onderweg is naar het werk, en in de meeste gevallen dus ook verder woont, wellicht vaker de mogelijkheid heeft om te telewerken. Uit onze cijfers blijkt alvast dat 42,2% van wie meer dan twee uur pendelt inderdaad kan telewerken. Dit wordt gehalveerd tot 20,1% voor wie tussen de 45 en 120 minuten onderweg is en krimpt tot 12,3% voor wie minder dan 45 minuten pendelt. Daarnaast kun je redeneren dat wie geen probleem heeft met een langere pendeltijd, iets wat je vooraf weet als je voor een job kiest, vanzelf meer tevreden en geëngageerd is”, zegt Jan Laurijssen, managing consultant bij SD Worx.

Mobiliteitsbudget?

Naast tijds- en plaatsonafhankelijk werken aanbieden, voor zover de aard van de arbeid dat toelaat, kan de werkgever nog meer flexibiliteit inbouwen om in te spelen op de specifieke mobiliteitsnoden van zijn werknemers en tegelijk de tevredenheid en het engagement te verhogen.

Anne-Mie Van de Wiele, Chief HR Officer bij ICT-bedrijf Ferranti: “Onze collega’s kunnen sinds dit jaar via het Flex Income Plan een deel van hun loonpakket zelf samenstellen en bijvoorbeeld keuzes maken in functie van hun verplaatsingsbehoeften. Daarnaast kan het personeel sinds een jaar elektrische fietsen reserveren, bijvoorbeeld voor klantenbezoeken, om tijdens de middagpauze boodschappen te doen, buitenshuis te lunchen of om eens te proeven van het fietsen met een elektrische fiets voor een wat langer woon-/werktraject. Sinds we met dit project gestart zijn, werden al zo’n 8.000 kilometers per fiets afgelegd. Het zijn slechts twee voorbeelden van hoe je met een bescheiden budget toch een antwoord kunt bieden op de groeiende mobiliteitsproblematiek.”

 

Gemiddeld 37 kilometer pendelen

Volgens de cijfers van SD Worx legt de Belg gemiddeld 37 kilometer af naar en van het werk. Daar wordt net iets meer dan een uur over gedaan. Sinds SD Worx met zijn onderzoek in 2009 startte, bleven deze cijfers relatief stabiel. De meerderheid (47%) pendelt minder dan drie kwartier, 38% doet er tussen de drie kwartier en twee uur over, 15% is langer dan twee uur onderweg.

Steken werknemers vaak de provinciegrens over om te werken? West-Vlamingen in elk geval het minst van alle Belgen: 91,4% woont en werkt in West-Vlaanderen. Ook het Brussels Hoofdstedelijk Gewest scoort hier hoog, met 89,1%, Antwerpen staat op de derde plaats met 87,9% die in de eigen provincie werkt.

Inwoners van Waals-Brabant blijven het minst in de eigen provincie (57,5%), gevolgd door Namen (61,4%) en Vlaams-Brabant (63,8%)

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!