Sébastien Laebens (Audi): “Fiscaliteit 2020? Een impact op twee niveaus”

Sébastien Laebens, Fleet Manager van Audi, start zijn tweede verkiezingscampagne om naar de titel van FLEET Manager of the Year 2020 te dingen. Hij heeft een duidelijke visie op wat zijn missie in 2020 zal zijn in relatie tot de nieuwe fiscaliteit, maar hij weet ook dat hij in een iets verdere toekomst niet meer echt Fleet Manager zal zijn…

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

Het is moeilijk te voorspellen. Ik ben ervan overtuigd dat er een impact zal zijn op twee niveaus: onze manier van communiceren met de klant en de samenstelling van de vloten.

Meer dan ooit zijn we er om onze kennis op dit gebied met klanten te delen en hen te helpen de beste oplossingen te vinden. Fleetowners leren ons dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over de fiscale veranderingen in 2020 om te kunnen meten wat de impact ervan zal zijn op het huidige wagenpark, op hun autobeleid en op hun toekomstige bestellingen.

Wat de samenstelling van het wagenpark betreft, zullen we een versnelde energietransitie naar elektrische wagens en plug-in hybrides zien. Ook hier zullen we er weer moeten zijn om klanten te ondersteunen op het gebied van laadinfrastructuur.

Kortom, zoals elk jaar staat de automobielsector voor uitdagingen, 2020 vormt daarop geen uitzondering. Maar als ik zie hoe D’Ieteren uitgerust is om te reageren op aanvragen voor service, producten, informatie, etc., ben ik er gerust op.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Vandaag de dag ben ik nog steeds Fleet Manager. Allereerst om te hopen dat we de titel van FLEET Manager of the Year 2020 binnenhalen (lacht). Even serieus: een van mijn belangrijkste activiteiten is om ons merk en onze modellen in de car policies te plaatsen. Natuurlijk realiseer ik me dat de vraag van onze klanten veel breder is dan dat. Ze vragen om extra diensten en mobiliteitsoplossingen. Daarom evolueren we in de richting van ‘mobiliteitsmanagement’. Bij D’Ieteren hebben we geluk: er werd veel geïnvesteerd in nieuwe mobiliteit, o.a. met Lab Box. Binnenkort zullen we een totaalpakket aan oplossingen kunnen aanbieden. En dus ben ik morgen Mobility Manager.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Er is steeds minder diesel in de vloten. Deze trend zal versneld worden door de nieuwe fiscaliteit. We hebben heel wat nieuwe dieselmotoren met een milde hybride technologie op de markt gebracht. Het blijft dus een oplossing voor een groot aantal gebruikers, of het nu gaat om ecologische redenen – met een zeer lage CO2- en NOx-uitstoot – of om de TCO. Een van de missies van een Fleet Manager is het vinden van een goede mix tussen alle bestaande technologieën volgens het gebruik van de auto.

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Momenteel rijd ik in een A7 Sportback. Binnenkort rij ik met een plug-in model: de Q5 TFSI e. Je ziet dus dat ik net als iedereen ben: het is de Belgische fiscaliteit die mijn autokeuze dicteert (lacht).

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Je moet met de tijd meegaan: ik denk dat het een goed idee is! Dit zal een positief effect hebben op de files en de verkeersveiligheid. Het spreekt voor zich dat de technologie op punt moet staan en dat ook de weginfrastructuur moet volgen. Anders zal het geen goede match zijn. In de toekomst zal ik het rijden als een hobby zien, omdat het zonde zou zijn om het rijplezier dat een Audi kan bieden te missen (lacht).

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!