Sint-Truiden heeft haar wagenpark volledig vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen. De stad doet 31 oude wagens van de hand, en vervangt deze door vijf Renault Zoé’s en zeventien Kangoo’s. Onder het motto ‘stad van de toekomst’ wordt Sint-Truiden de eerste Vlaamse stad die 100% elektrisch rijdt.
Het stadsbestuur trekt resoluut de kaart van duurzame mobiliteit. Zo wordt het volledige wagenpark vervangen door elektrische voertuigen. 31 oude modellen worden vervangen door 22 nieuwe elektrische Renaults. Het gaat om vijf personenwagens (Renault Zoé) en zeventien lichte bedrijfsvoertuigen (Renault Kangoo) die respectievelijk een autonomie hebben van ongeveer 210 km en 185 km.
Poolsysteem
“We trekken de kar om de ‘stad van de toekomst’ te worden”, vertelt burgemeester van Sint-Truiden Veerle Heeren. “De aankoop van de elektrische wagens leidt tot een besparing van 80.000 euro per jaar. Bovendien werken we met een poolsysteem en worden de wagens zoveel mogelijk gedeeld door de medewerkers. Zo zullen we 20% minder kilometers rijden in vergelijking met vroeger. Op deze manier konden we ons wagenpark aanzienlijk verkleinen.”
De burgemeester bekijkt elektrisch rijden als een win-winsituatie. “Elektrisch rijden is als stadsbestuur veel goedkoper als mechanisch rijden. We zijn de eerste stad in Vlaanderen die haar vloot volledig vervangt door elektrisch. Ik ben er heel zeker van dat er nog veel gemeentes ons voorbeeld zullen volgen.”
Duidelijk signaal
De auto’s werden besteld bij de Group Pashuysen in Sint-Truiden en worden geleased bij J&T Autolease. “We zijn erg blij dat we deze wagens hebben mogen leveren”, zegt Maarten Hendrickx van Group Pashuysen tijdens de voorstelling. “Door te kiezen voor elektrische voertuigen geeft de stad een duidelijke signaal aan de inwoners en lokale bedrijven om te kiezen voor duurzaam vervoer.”
Ook J&T Autolease is erg tevreden met de keuze van de stad Sint-Truiden. De leasing van zo’n groot aantal elektrische stadswagens is eerder uniek. “De overeenkomst houdt in dat het onderhoud en de verzekeringsgarantie permanent wordt gewaarborgd”, legt Dirk Dury van J&T Autolease uit. “Het stadsbestuur weet het kostenplaatje op lange termijn te drukken door te kiezen voor een volledig dienstenpakket.”
Sint-Truiden investeert overigens verder in de infrastructuur van oplaadpalen. Zo zullen er in minder dan twee jaar tijd 24 laadpalen bijkomen over het hele grondgebied, bovenop de 18 bestaande palen.
Lees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!
Selected FLEET Dealers
Group Pashuysen Leuven | 3012 Leuven |
Group Pashuysen Aarschot | 3200 Aarschot |
Group Pashuysen Diest | 3290 Diest |
Group Pashuysen Tienen | 3300 Tienen |
Group Pashuysen Genk | 3600 Genk |
Group Pashuysen Sint-Truiden | 3800 Sint-Truiden |
Renault Philippeville | 5600 PHILIPPEVILLE |
Renault Lodelinsart | 6042 CHARLEROI |
Renault Sud | 6061 CHARLEROI |
GSL Motors | 6140 FONTAINE-L |
Garage du Rond-Point Fleurus | 6220 FLEURUS |
Autoprecision | 7100 LA |
Van Mossel Devos-Capoen Kuurne | 8520 Kuurne |
Van Mossel Devos-Capoen Roeselare | 8800 Roeselare |
Van Mossel Devos-Capoen Menen | 8930 Menen |