Skoda Superb Combi long term test

De Skoda Superb is nu reeds enkele maanden op de redactie. Voldoende tijd om zijn genereuze eigenschappen én zijn mindere karaktertrekjes in kaart te brengen.

Terwijl we deze woorden schrijven, komt net het persbericht binnen dat de Skoda Superb Combi voor het tweede jaar op rij tot VAB-gezinswagen van het jaar verkozen is. Deze keer in 1.4 TSI-benzineversie van 92 kW/125 pk, in het uitrustingsniveau Ambition. De wagen werd door de vakjury en het publiek geprezen om zijn omvangrijke standaarduitrusting, stille motor, sobere en correcte afwerking en zijn ruime interieur- en kofferruimte. Ook zijn prijs-kwaliteitverhouding wist de gezinnen te bekoren.

Na enkele maanden achter het stuur van de Skoda Superb kunnen we alleen maar bevestigen dat deze grote break in zijn segment een absolute aanrader is. Bovendien hebben wij als leuke bonus de 2 liter diesel van 140 pk onder de motorkap steken. Gekoppeld aan de weergaloze DSG-transmissie is dit een powertrain om U tegen te zeggen.

Kilometervreter

11575_sc_0103
Wie zich een eco-rijstijl aanmeet kan de Superb moeiteloos onder de 6 liter krijgen

De Skoda Superb Combi ontpopte zich de afgelopen maanden tot een echte cruise-machine. Op de autosnelweg is dit de perfecte reisgezel: comfortabel en stabiel. Het enige storende element zijn de rolgeluiden van de voortrein, die iets te nadrukkelijk in het interieur binnendringen. Het onderstel zelf is comfortabel … maar de Superb is niet meteen een lichtvoetige hinde.

In het betere bochtenwerk zwiert hij zijn gewicht vrolijk rond en bij een opeenvolging van oneffenheden loopt de voortrein achter de feiten aan. Dat is zeker een werkpunt voor de volgende generatie. Naar verluidt zal de Superb in 2013 een facelift krijgen maar een totaal nieuw model met dito onderstel zou pas voor 2015 zijn.

Iets waar we helemaal niets op aan te merken hebben, is het verbruik van de Superb. Aan een constante snelheid van 120 km/u verbruikt hij slechts 5,3 l/100 km en op een gemend parcours schommelt dat tussen de 6,2 en 6,4 liter. Wie zich een eco-rijstijl aanmeet kan de Superb moeiteloos onder de 6 liter krijgen. Voor een dergelijke grote auto zijn dat uitstekende waarden.

Ruim

Nog een groot pluspunt van de Superb Combi is de ruimte binnenin. Vooral de beenruimte achteraan is fenomenaal,  in dit segment doet niemand beter. Ook de grote kofferruimte met de handige verankeringsmogelijkheden zijn een troef. Het interieur is niet meteen het meest vrolijke op de markt en een opfrisbeurt maakt wellicht deel uit van de retouches die het model dit jaar krijgt. De ergonomie is daarentegen prima: met de knoppen op het stuur controleer je de belangrijkste functies van de boordcomputer en de audio-installatie.

Het enige wat ons wat stoort is de trage reactie van het centrale touchscreen. Het is bij dergelijke details dat je het verschil merkt met de andere producten uit de VW-groep. De Skoda Superb Combi zal wel nooit een concurrent worden van de Audi A6 maar als – ruimer – alternatief voor de Passat Variant is dit een zeker te overwegen optie.

Philip De Paepe

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Tests