Slimme kilometerheffing weer een stapje dichterbij

Vandaag stond er een mobiliteitsdebat op het programma in het Vlaams Parlement. Aanleiding was een recente studie van audit- en adviesverlenend bedrijf PwC, die de mobiliteitsproblemen in Vlaanderen nogmaals aankaart.

De uitkomst van het debat is zeer duidelijk: mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) heeft van de regering toestemming gekregen om het onderzoek naar een slimme kilometerheffing voor personenwagens te finaliseren. Daarmee haalt de minister na lang ijveren eindelijk zijn slag thuis. Coalitiepartners CD&V en Open VLD lijken nu immers ook voor het idee gewonnen. Andere pistes zoals een wegenvignet of een omgekeerde tolheffing lijken dan ook definitief van de baan.

Brussel doet mee

Ook het Brussels Hoofdstedelijk gewest speelt al langer met het idee van een kilometerheffing. Het gewest heeft nu ook te kennen gegeven mee te willen stappen in het onderzoek, een hele opluchting voor de Vlaamse regering. De Brusselse ring loopt immers op grondgebied van beide gewesten, een kilometerheffing op slechts een van de twee grondgebieden had dus voor heel wat administratieve en legislatieve problemen kunnen zorgen. Wallonie zal dan weer waarschijnlijk niet meedoen met de taks, ten zuiden van de taalgrens lijkt men eerder voor een wegenvignet te kiezen.

Wanneer komt die heffing?

Zoals altijd zal het nog een tijdje duren vooraleer de politiek woorden omzet in daden. Formeel wordt nog altijd bevestigd dat de volgende Vlaamse regering de slimme kilometerheffing zal invoeren (en dat zal ze aangezien dat ook elke oppositiepartij behalve Vlaams Belang achter het idee staat). Eens die regering de politieke beslissing definitief neemt, is er nog ongeveer 3,5 jaar nodig om het systeem op te starten. Twee jaar dient voor de aanbesteding en anderhalf jaar is nodig om de architectuur op te zetten.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!