Smart Lab Ford: als de berg niet naar Mozes komt …

Het aantal bezoeken aan showrooms bij de aankoop van een auto is de afgelopen jaren drastisch gedaald van 4 naar 1,2 omdat de klanten zich steeds meer online informeren. Ford probeert te counteren met zijn nieuwe retail concept Smart Lab. En nee, dat is geen pop-up.

Een nieuw retailconcept

We gaan niet alleen minder naar showrooms, uit enquêtes blijkt dat 72% van de klanten met tegenzin gaat omdat ze de ervaring niet aangenaam vinden, de verkopers niet vertrouwen en vaak het gevoel hebben dat ze onder druk worden gezet om een bestelbon te ondertekenen.

Het Smart Lab concept countert dat met een laagdrempelige insteek. Men is aanwezig op een plaats waar sowieso veel mensen passeren – in casu – een shoppingcenter. Bovendien is het niet in een winkel maar in de open ruimte van een patio. Er zijn ook geen klassieke verkopers maar een jong team van experts wiens taak eerder informeren dan verkopen is.

Na Brussel nu ook Sint-Niklaas

In mei van dit jaar heeft Ford het ‘Smart Lab’ gelanceerd in Docks Bruxsel in Brussel. Een wereldprimeur die nu opvolging kent in Waasland Shopping (Sint-Niklaas). Volgens initiatiefnemer Ben De Groof gaat het niet om een kleinschalige operatie: “Dit is geen pop-up store! We engageren ons voor drie jaar en hebben hiervoor een team van 10 mensen aangeworven die hier alle dagen aanwezig zullen zijn. Om de drie weken zullen we hier andere modellen tonen en er staan ook permanent testwagens ter beschikking aan het shoppingcenter. We zien dit als een noodzakelijke stap om die klant terug te bereiken. Want retail is volop aan het veranderen en dan kan je niet blijven oude recepten serveren. Bovendien zien wij aan de resultaten van de collega’s in Brussel (nvdr: daar gaat het initiatief uit van Ben Abeloos van AB Automotive) dat het concept wérkt. Wij zijn hier sinds 10 november actief in Waasland Shopping en na drie dagen hadden we al een auto verkocht.”

Private lease

Hoewel agressieve verkoopstechnieken uit den boze zijn in dit concept, is het uiteindelijk wel de bedoeling om leads te creëren. Je kan nog steeds gewoon een auto kan kopen, maar private lease staat voorop in de commerciële communicatie. De leasingmaatschappij die dit als captive doet voor Ford is ALD Automotive.

“Transparantie is het kernwoord voor de commerciële aanbiedingen van de Ford Smart Labs: de totems met technische kenmerken en prijzen verwijzen naar de tentoongestelde wagens, niet naar basismodellen. Ook krijgen klanten een overzicht van financieringssystemen van Private Lease of Ford Options op basis van het ‘Pay to Drive-principe, met aantrekkelijke en ondubbelzinnige ‘all-in’-tarieven. 85 procent van de klanten van Smart Lab Docks Bruxsel heeft trouwens voor Private Lease geopteerd”, besluit Ben De Groof.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!