Stadstol in Brussel: testen beginnen in 2021

Op 1 oktober moest de Brusselse regering het model van de congestieheffing presenteren dat tegen het einde van de legislatuur zal worden ingevoerd. De keuze werd nog niet definitief bepaald. In ieder geval zouden de eerste tests op ware grootte in 2021 beginnen. Met verschillende formules?

Bij de keuze van het gekozen model heeft de overheid zich gebaseerd op het Stratec-rapport, dat op zijn beurt gebaseerd was op een stadstol, hetzij zonaal, hetzij in cordonvorm, met een lichte voorkeur voor de eerste oplossing.

“Een dagelijkse zonetol op BHG-niveau zou een effectieve manier zijn om de wegmobiliteit naar, van en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te beïnvloeden zonder buitenstaanders te discrimineren. Een alternatief voor de zonale tolheffing zou een dubbel kordonsysteem kunnen zijn – maar dat is verder te analyseren”, zegt Stratec, geciteerd door DH.

Wat is de zonetol?

Het principe van de zonetol is dit: je betaalt om binnen een zone te rijden voor een bepaalde periode, zonder beperking van de hoeveelheid kilometers binnen de tijdspanne.

Vrij eenvoudig te implementeren, maar dit systeem vereist nog steeds een aanpassing van ANPR-camera’s. Tenzij het Gewest het e-vignet aanneemt. Stratec schat de kosten voor de invoering van een stadstolsysteem op ongeveer 70 miljoen euro (34 miljoen investeringen, 36 miljoen operationele kosten).

Er zijn ook nadelen. Zo staat het bijvoorbeeld geen tariefmodulatie naar het tijdstip toe. Tweede probleem: hoe zit het met de verplaatsing van buurtbewoners waarvan de auto’s al geparkeerd staan in de tolzone? In Londen, waar de zonetol is ingevoerd, is een reductie van 90% toegekend aan de inwoners. In België zou een dergelijke korting als discriminatie worden beschouwd.

En de cordontol?

Een cordon tol bestaat uit het in rekening brengen van het overschrijden van een cordon. Hoe vaker het cordon wordt overschreden, hoe hoger de rekening. Interne verplaatsingen worden in deze formule niet aangerekend.

De controle is vrij eenvoudig, zolang de cordons maar goed gedefinieerd zijn en voor iedereen duidelijk zijn. En het tarief kan variëren afhankelijk van het tijdstip van de dag.

Maar “bedrijven zouden kunnen worden benadeeld, automobilisten zouden alternatieve routes kunnen vinden, de toegang tot openbare diensten zou kunnen worden beperkt”, geeft Stratec toe.

Welk tarief?

De vraag die elke automobilist zich stelt is: hoeveel gaat dit kosten?

In een verslag van… 2013 werd een tarief van tussen de 3 en 12 euro per dag voor een zonaal toltarief gemeld. In ieder geval is Stratec van mening dat het systeem ontmoedigend en winstgevend is vanaf 3 euro per dag.

La DH voegt hieraan toe: “Voor pendelaars maakt de keuze tussen de zone- of cordontol geen verschil. Ze zullen toch moeten betalen. Voor Brusselaars daarentegen zal een cordontolheffing de bewoners die binnen de door het cordon afgebakende zone wonen, vrijstellen. Toch zullen de Brusselaars, om de regels inzake non-discriminatie na te leven, zeker hun portefeuille moeten bovenhalen.”

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Tags: Mobiliteit