Stef Holemans: “Bij Toyota en Lexus zal de impact van de nieuwe fiscaliteit goed meevallen”

Met een overtuigde keuze voor hybride timmert Fleet Manager Stef Holemans al een tijdje aan de ‘groene’ toekomst van Toyota en Lexus. Zeker wat de professionele klantenportefeuille betreft, lijkt die er alvast rooskleurig uit te zien gezien de optimale NEDC 2.0 en WLTP-waarden van de modellen van deze Japanse constructeur.

Wat zal volgens u de impact van de nieuwe fiscaliteit van 2020 zijn op de fleetmarkt?

De impact op de nieuwe fiscaliteit op de fleetsector zal in 2020 er sowieso zijn. Er is een nieuwe formule die een daling van de aftrekbaarheid zal veroorzaken. Bij Toyota en Lexus zal die impact goed meevallen omdat we sowieso al lage NEDC 2.0 en WLTP-waarden kunnen voorleggen. Natuurlijk is het vandaag zeer belangrijk om nu al de juiste keuzes te maken en te gaan voor voertuigen die sowieso een lage WLTP-uitstoot hebben en niet enkel te kijken naar NEDC 2.0, maar vooral naar WLTP. Want in 2021 zal dat waarschijnlijk de basis zijn voor de fiscale aftrekbaarheid.

Bent u eerder Fleet Manager of Mobility Manager?

Of ik eerder Fleet Manager of Mobility Manager ben, is een zeer goede vraag. Vandaag voel ik me eerder nog Fleet Manager, maar ik word wel al betrokken bij alles wat mobiliteit aangaat. Toyota is hier heel fel mee bezig en heeft verschillende projecten in verschillende landen lopen. De grote baas van Toyota, meneer Toyota zelf, heeft trouwens gezegd dat als je je merk niet ombouwt tot mobility provider, je niet meer mee kan. Onze toekomst zal dus eerder Mobility Manager zijn.

Particulieren keren diesel de rug toe. Hoe zit dat bij de vloten?

Op het vlak van inschrijvingen zien we inderdaad een shift naar benzine. Dat is volgens mij niet echt een goede keuze  van een fleetklant. Als je evenveel kilometers rijdt als met een diesel, ga je sowieso veel hogere brandstofkosten hebben. Hybride is dan volgens mij de beste oplossing omdat dit eigenlijk de nieuwe diesel is. Ook voor lange kilometers of grote kilometrages is dit de juiste richting om in te slaan.  

Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?

Mijn huidige bedrijfswagen is een Lexus RX, een zeer leuke hybride wagen om mee te rijden. Het is luxe zonder je ervoor te moeten schamen. De volgende zal een RAV4 worden. Als ik er eentje vastkrijg tenminste, want de leveringstermijnen zijn redelijk lang vandaag.

Autonome wagens: een goed idee of het einde van het rijplezier?

Ik denk dat autonome wagens een goed idee zijn voor bepaalde verplaatsingen. Stel: ik moet elke dag van bij mijn thuis in Nijvel naar Zaventem, dan kan ik dat perfect autonoom doen. Zelfs niet alleen, maar misschien ook samen met anderen. Als ik naar het zuiden van Frankrijk wil rijden, zou ik bepaalde delen wel autonoom kunnen rijden, maar eens ginder heb ik dan toch mijn wagen nodig en wil ik hem zelf besturen. Het einde van het rijplezier is het dan wel, maar ik denk niet dat iedereen altijd autonoom zal rijden, dus volgens mij is dat geen probleem.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!