
Stef Holemans verdedigt met hand en tand waar Toyota en Lexus bekend om staan: zelfopladende hybride technologie. En hij geeft ook een kleine speldenprik: “We zien een verschuiving naar PHEV’s. Maar dat heeft meer te maken met fiscaliteit dan de wik om over te schakelen op elektrisch”…
Wat waren de meest opvallende trends tijdens 2020 bij uw klanten?
Het is duidelijk dat door de crisis en het feit dat mensen minder rijden contracten zijn verlengd. Dit is volgens mij echter geen uitstelgedrag maar eerder een opportuniteit om kosten te besparen (en dan nog moet de vergelijking juist gemaakt worden). Wat ik echter zeker heb gemerkt is de openheid van klanten om je virtueel te ontvangen. Tijdens de eerste lockdown reageerden zeker 90% van onze klanten en prospects positief op online afspreken.
Zette de trend naar elektrificatie zich door bij uw klanten? Wat verwacht u op dat vlak van 2021?
Wij zien vooral een shift naar PHEV, eerder bij kleine bedrijven en zelfstandigen, maar die meer te maken heeft met fiscaliteit dan met echt willen switchen naar elektrisch. Aan de andere kant zien we ook bedrijven die PHEV helemaal niet zien zitten en zelfs ook niet kunnen aanbieden aan hun medewerkers. Vaak zijn bepaalde segmenten van de vloot voor een groot deel jonge mensen die op een appartement wonen en niet kunnen laden bij hun klanten. Hiervoor wordt dan vaak nagedacht over hybrides, die veel toegankelijker zijn voor iedereen en een eerste ervaring met elektrische rijden geeft zonder extra investeringen in laadinfrastructuur en aanpassingen aan je rijgedrag.
Hoe zijn de verhoudingen vandaag (in verkochte aantallen) van de verschillende aandrijfvormen?
Als je enkel naar personenwagens kijkt, dan verkoopt Toyota vandaag 78% hybride, wat een stijging is in vergelijking met vorig jaar.
2020 | 2019 | |
Hybride | 78% | 75% |
Benzine | 20% | 21% |
Diesel | 2% | 3,71% |
Er is in de Belgische fleetmarkt een shift van benzine naar hybride aan de gang. Van alle hybrides zijn er 20% van Toyota.
Ook in 2021 mag men kiezen tussen NEDC 2.0 en WLTP voor de fiscale berekeningen van de bedrijfswagens. Maar wat heeft uw voorkeur en waarom?
Ik zou iedereen op WLTP zetten. Nu zal het afhangen van goodwill of dit nog kan verschijnen op de COC’s. Dit is dus weer een typisch Belgische oplossing. Bepaalde merken/modellen zullen dus een nadeel hebben tov de concurrentie en omgekeerd.
Wat is momenteel uw bedrijfswagen? En wat wordt uw volgende?
Nu is dat een Lexus ES, fantastische wagen en met een verbruik van 6.2 liter gemiddeld en een bereik van 850 km enorm efficiënt. Voor mijn volgende wil ik een beetje dowsizen, alvast wat volume betreft …een Yaris GR.
Hebt u tijdens de lockdown periodes ook positieve zaken ontdekt/geleerd?
Wij zijn alvast als team en mensen veel dichter bij elkaar gekomen. Bovendien wandel ik nu minimum 2 keer per dag een paar km met mijn hond.
#Auto #Fleet Management