Stefan Delaet, CEO KBC Autolease : “Veel fleetowners zullen de reset-knop indrukken”

Hij is nog maar sinds juni 2019 CEO van KBC Autolease en werd een jaar later al verkozen tot nieuwe voorzitter van Renta. Dat kan tellen qua binnenkomer voor Stefan Delaet. Dat hij die functie opneemt in woelig water, is een understatement. Maar zoals u tijdens dit interview zal ontdekken, kan zijn zeilervaring ook van pas komen om zijn schip en de vloot doorheen de storm te loodsen.

We kunnen niet anders dan de evidente vraag stellen: hoe heeft Corona tot nu toe de sector geïmpacteerd?

Als de economie met 10% op jaarbasis krimpt, is het onvermijdelijk dat een faciliterende sector als de voertuigenverhuur en leasingsector daar gevolgen van ondervindt.

De afgelopen maanden zijn vooral de korte termijnverhuurders zwaar getroffen. Hoewel we er met Renta in geslaagd zijn om erkenning te verkrijgen van deze activiteit als kritische dienst tijdens de lockdown, viel de verhuuractiviteit op de luchthavens vrijwel volledig stil. Ook vandaag realiseren de verhuurders maar een fractie van de normale omzet uit internationaal reizigersverkeer. De evenementen- en cateringsector, erg belangrijk voor bestel- en vrachtwagenverhuur in de lente en zomerperiode, moest eveneens de deuren vrijwel volledig sluiten. Een deel van de activiteit kon gelukkig gerecupereerd worden dankzij de explosieve groei van de pakjesleveringen, waardoor er in die sector behoefte was aan bijkomende bestelwagens.

In de volgende editie van het magazine FLEET kan u het volledige interview met Stefan Delaet lezen. Hier kan u zich gratis abonneren.

En hoe staat de langetermijnverhuur er voor?

Uit cijfers van Febiac blijkt dat het totaal aantal bedrijfswagens met ongeveer 0,3% afnam tussen januari en juni van dit jaar. Dat is maar een fractie, maar het is wel symbolisch na een periode van gestage groei van het bedrijfswagenpark sedert 2015. Bedrijven doen dus niet massaal hun bedrijfswagens van de hand. Onze overheid heeft belangrijke ondersteuning gegeven aan bedrijven, voornamelijk door het stelsel van tijdelijke werkloosheid, waardoor de tewerkstelling tot nu toe vrij stabiel gebleven is en dus ook de bijhorende bedrijfswagens behouden blijven.

De effecten op middellange termijn moeten we afwachten. Falingen zijn niet uit te sluiten, maar met de auto’s als onderpand en de tweedehandsmarkt die tot nu toe behoorlijk goed stand houdt, verwachten we dat de onze sector voldoende kapitaalkrachtig is om zich hier door te slaan. Verder zullen we als sector zeker meedenken met de klanten en de nieuwe manieren van werken die Covid in de hand heeft gewerkt, zodat alles op wieltjes blijft verderlopen.

Een onzekere economie, betekent dat ook een vraag naar meer flexibiliteit bij uw klanten?

Het is absoluut zo dat de markt meer en meer met tijdelijke en projectstructuren werkt. En dat vraagt om meer flexibiliteit. Vandaag zie je het harmonica-effect. Vlootbeheerders werken met een buffer en geven bijvoorbeeld een auto door als iemand in een bedrijf vervangen wordt. Dat kan je natuurlijk niet op langere termijn doen.

Als we drie, vier jaar vooruitspoelen, zullen veel klanten volgens mij de reset-knop indrukken en naar flexibelere formules willen overstappen die bijvoorbeeld een gebruik per kilometer toelaten. Je ziet dat nu al bij de jongere garde. Zij stellen gebruiksgemak en verplaatsing boven bezit, waarmee je de deelmobiliteit op de agenda zet. Die evolutie kan trouwens veel verder gaan dan we vandaag vermoeden. Het concept van bring your own device, bijvoorbeeld. De werknemer komt werken met zijn eigen auto en de werkgever betaalt hem er een vergoeding voor. Als er veel onzekerheid is, gaan mensen liever betalen voor gebruik. Vanuit die optiek zien wij ook opportuniteiten voor private lease. Een volledig ontzorgde oplossing waarvoor de werkgever een stuk meebetaalt.

En hoe speelt u in op die trend?

Als aanbieder van lange- en korte termijnverhuur is het voor ons als KBC Autolease mogelijk om op die trends in te spelen. We hebben dan ook een kant-en-klaar product om de klanten te ondersteunen in hun veranderende behoeften. Een van die tools noemen wij de matrix, waarbij de klant zelf de verlenging kan doen naar zijn behoefte en ook vooraf weet wat hem dat zal kosten. Tot op heden stellen we echter vast dat de klanten hier eerder occasioneel gebruik van maken en dat het vooral de omstandigheden zijn die de behoeften bepalen. In de nasleep van de Coronagolf zou dit dan ook wel eens kunnen veranderen.

Bij KBC Autolease denken we alvast na over nieuwe digitale platformen voor optimaal gebruikerscomfort, maar ook aan  (electric vehicles) partnerships om voor een optimale logistieke flow te kunnen zorgen als  het om echt grote volumes begint te gaan.

Last but not least: wat doet de CEO van KBC Autolease in zijn vrije tijd?

Ik doe catamaranzeilen! Ik ben heel erg gepassioneerd door wind. Dat is eigenlijk energie. Als mensen forceren wij ons vaak om dingen te doen. Als je zeilt, maak je gebruik van de krachten die er zijn. Je kan zelfs sneller zeilen dan de wind. Ik vind dat fascinerend en ik probeer die gedachte ook binnen te krijgen in ons bedrijf, vooral met andere energievormen en dergelijke meer. Als je met de trend mee bent en je doet het juiste, kan je enorm veel snelheid nemen. Dat is een beetje mijn passie: het constante trimmen van de zeilen, letterlijk en figuurlijk. En wie weet, misschien gaan we ooit ook wel boten verhuren! (lacht)

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!