Stellantis boekt vooruitgang met de solid-state batterij

Stellantis heeft, in samenwerking met Factorial, aangekondigd dat het aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt in de ontwikkeling van een solid-state batterij voor elektrische voertuigen. Dankzij deze technologie zal de batterij minder gevoelig zijn voor omgevingstemperatuur en nog sneller opladen.

De conventionele batterijen die in de huidige elektrische auto’s worden gebruikt, hebben ondanks voortdurende verbeteringen nog steeds een aantal tekortkomingen. Lithium-ion batterijen zijn zeer gevoelig voor extreme temperaturen (koud of warm), het duurt lang om ze op te laden en ze hebben een beperkte levensduur. Er is een oplossing voor deze problemen: de solid-state batterij. De Italiaans-Frans-Amerikaanse groep heeft aangekondigd dat het “een belangrijke stap heeft gezet in de richting van de commercialisering […] van solid-state batterijcellen op autoformaat.

Geoptimaliseerde batterij

Stellantis beweert cellen te hebben ontwikkeld die de oplaadtijd verkorten tot 15-90% in slechts 18 minuten bij kamertemperatuur. Bovendien kan de batterij ook werken bij temperaturen van -30°C tot 45°C. Tot slot bieden de cellen een hoog uitgangsvermogen met ontlaadsnelheden tot 4C.

Stellantis neemt de solid-state batterijen van Factorial op in een proefvloot van voertuigen tegen 2026.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine