Stellantis: Hybride keuze zorgt voor extra ademruimte

Het lijkt misschien verrassend, maar bij Stellantis gaat de trend in de richting van hybridisering van nieuwe voertuigen, naast de 100% elektrische modellen. En toch lijkt deze strategie zijn vruchten af te werpen.

Stellantis viert duidelijk geen feest: massale elektrificatie zet de groep steeds meer onder druk en de verkoop houdt niet noodzakelijk gelijke tred. Dit is het geval met de Fiat 500, waarvan de nieuwe generatie eigenlijk puur elektrisch zou zijn, maar teleurstellende resultaten hebben Stellantis ertoe aangezet om op zijn beslissing terug te komen en een hybride versie aan te bieden. Het is een koerswijziging die gunstig zou kunnen zijn voor de groep als geheel.

Een hybride tweelingbroer

Naast de Fiat 500 combineert Stellantis zijn modellen bijna instinctief met hybrides. Zo wordt de Fiat Grande Panda, waarvan de 100% elektrische verkoop niet briljant was, sinds kort aangeboden in een hybride versie. Dit is ook het geval met Alfa Romeo’s Junior, die het merk vooruitbrengt dankzij de keuze voor een hybride motor. Dezelfde situatie zien we bij de Lancia Ypsilon, maar ook buiten de Italiaanse merken met Citroën, Opel, Jeep, enz. Deze verscheidenheid aan keuzes, zij het gebaseerd op een controversiële aandrijflijn, heeft Stellantis in staat gesteld om meer hybride voertuigen te verkopen dan Toyota in het eerste kwartaal van 2025, met 194.858 hybride auto’s, oftewel 67.000 meer dan Toyota.

Hybride, echt?

Vergis u niet: Stellantis kiest voor milde hybridisatie (MHEV) in plaats van plug-in hybride (PHEV) of echte hybride, ook al komt deze laatste wel voor in de catalogus van de verschillende merken van de Groep. De verkoop van hybride voertuigen wordt grotendeels aangedreven door 48V microhybrides, die een rol spelen tijdens de opstartfases om het voertuig op weg te helpen en zo de CO₂-uitstoot en het brandstofverbruik te beperken.

Kleine motoren, kleine prijzen

De proliferatie van hybrides op basis van hetzelfde platform en dezelfde motor stelt Stellantis ook in staat om nieuwe auto’s aan te bieden tegen concurrerende prijzen, met een vanafprijs van minder dan € 20.000. Deze strategie wordt toegepast in de hele Groep, zoals met de nieuwste Panda voor € 18.000. Deze strategie wordt binnen de hele Groep toegepast, zoals bij de nieuwste Panda voor € 18.000. De toepassing van deze motor op de nieuwste Fiat 500 zou ook gunstig kunnen zijn voor het merk en zijn stadsautomodel.

Evenwicht vinden

Hoewel deze strategie de groep weer op een gezonde financiële basis heeft gebracht, is de toekomst van 100% elektrische voertuigen nog niet in gevaar gebracht. De huidige balans bij Stellantis is dus gunstig, maar het doel van 100% elektrische auto’s mag niet uit het oog worden verloren.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine