KIA was al langer een van de pioniers in elektrificatie, iets wat in 2021 nog eens in de verf werd gezet met de KIA EV6. Volgens fleet manager Steve Nys is het KIA netwerk goed vertrouwd met het onderwerp en kunnen de dealers hun klanten oordeelkundig adviseren en de beste oplossingen vinden voor hun mobiliteit.
Wat is uw mening over de degressiviteit van het fiscale voordeel voor EV’s na 2026?
Natuurlijk zou ik liever teruggaan naar de 120% aftrekbaarheid voor EV’s die we nog niet zo lang geleden hadden… Maar laten we onszelf niet voor de gek houden, de auto-industrie vertegenwoordigt een enorme belastingopbrengst voor de staat. De overgang naar elektrificatie voor een milieuvriendelijker mobiliteit moet worden aangemoedigd door een aangepast belastingstelsel. Na de overgangsfase lijkt het mij logisch dat er een zekere degressiviteit optreedt (die ik uiteraard minder sterk had gewenst). Het goede is dat we een duidelijke visie hebben op autobelastingen voor de komende 10 jaar. Het is nu voor iedereen gemakkelijker om keuzes te maken en hun langetermijnbeleid voor auto’s te bepalen.
Hoe pakt u de latere leveringen aan door de problemen met halfgeleiders?
Zoals de hele sector ondervinden wij de gevolgen van het tekort aan halfgeleiders. Maar gelukkig is de impact bij KIA kleiner dan bij sommige van onze concurrenten. Ons merk heeft waarschijnlijk beter op de schaarste geanticipeerd dan de Europese merken, en de nabijheid van het KIA-hoofdkwartier bij de halfgeleiderfabrieken heeft een positief effect gehad.
Wat zijn de belangrijkste bezorgdheden bij uw klanten in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark?
Dezelfde vragen worden vaak gesteld: waar kan ik opladen, hoe lang duurt het, wat is de werkelijke actieradius, wat zijn de kosten per kilometer… Elektrische technologie is bij KIA al lang bekend, dus ons netwerk (verkoop en dienst na verkoop) is goed vertrouwd met het onderwerp en kan onze klanten echt adviseren en de beste oplossingen vinden voor hun mobiliteit.
Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?
Na twee opeenvolgende afgelastingen in 2021 en 2022 moeten we ons afvragen of de Belgen nog geïnteresseerd zullen zijn in dit grote auto-evenement. Al onze showrooms zijn uitgebreid en we kunnen ons volledige gamma tonen. Maar het Autosalon is ook een groot feest van de auto. Ook al wordt er in België op verschillende manieren druk uitgeoefend tegen de auto, een groot deel van de Belgen blijft gepassioneerd door de mobiliteit van gisteren, vandaag en morgen.
Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?
Voor 2022 hoop ik – net zoals iedereen – op een verbetering van de situatie rond de pandemie. Zodat we weer meer sociale contacten kunnen hebben. Anderzijds moeten we niet achterom kijken en eenvoudigweg terug willen naar hoe het was. Er is een nieuwe realiteit ontstaan. Of het nu gaat om de manier waarop wij werken, ons sociale leven organiseren, nadenken over onze aankopen, reizen of zelfs over de manier waarop wij ons op de toekomst richten. Ik zie deze nieuwe normaliteit in een positief licht, als een kans voor innovatie.
#Auto