Steven Vansina – EDI: “Wij hebben momenteel alleen luxeproblemen”

EDI,  Electric by D’Ieteren, bestaat nog maar twee jaar. Maar in die korte periode heeft het bedrijf dat laadoplossingen biedt voor particulieren en bedrijven een pijlsnelle groei gerealiseerd. Snel opschalen blijkt de grootste uitdaging, zo blijkt uit een gesprek met Steven Vansina, Head of Marketing en Partnerships bij EDI.

FLEET: Wat wij wel eens horen van uw concullega’s: het is moeilijk om – vooral technische – mensen te vinden in deze snel groeiende markt. Is dat ook bij EDI het geval?

Steven Vansina: “Eigenlijk niet. We tellen nu al 100 medewerkers, waarvan 30 gespecialiseerde technici. We vinden dus nog altijd de juiste mensen. De logistieke kant is voor ons een grotere uitdaging. We hebben in 2021 bijna 5.000 laadpunten geïnstalleerd. Momenteel zitten we op een gemiddelde van 150 per week. Dat is al veel, maar je mag niet vergeten dat dit nog steeds een ontluikende markt is. Die gaat dus nog exponentieel groeien. Hoe we dat zo snel mogelijk kunnen opschalen en logistiek stroomlijnen, is nu onze grootste zorg. Maar ik geef toe: eigenlijk is dat vooral een luxeprobleem. Onze orderboeken zitten vol en voor een jong bedrijf is dat alleen maar positief.  We zetten nu alles op alles om onze klanten zo snel mogelijk  en met een premium klanten ervaring te bedienen. Dat is momenteel onze topprioriteit.”

Nogal wat mensen hebben vragen over welk type laadpaal ze thuis nodig hebben. Wat is bijvoorbeeld de meest aangewezen laadsnelheid voor thuis en wat heb je daar voor nodig?

“Er zijn altijd een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Ten eerste de netaansluiting in de straat. Is die monofasig, dan zit je aan een maximale laadsnelheid van 7,4 kW. Bij 3-fasig en 230 Volt is dat eveneens 7,4 kW. Bij 3-fasig en 400 Volt met neuter kunnen we tot 22 kW gaan. Vervolgens is er de omvormer in het voertuig die de laadsnelheid bepaalt. Eigenlijk kan je zeggen dat het altijd de weakest link is die bepaalt hoe snel je kan laden. Bij de meeste mensen zal 7,4 kW in principe volstaan. Zelfs al heb je een grote batterij van 100 kWh, dan is dat nog voldoende. De batterij  is eigenlijk nooit helemaal leeg wanneer je thuiskomt. En zelfs dan nog: inpluggen om 19:00 u, de hele nacht laden en ’s morgen om 7 u is ze ook vol. EV’s met kleinere batterijen zijn al helemaal geen probleem aan die laadsnelheid. Vandaag kiezen overigens 70% van onze klanten voor “load balancing”, een systeem dat er automatisch voor zorgt dat de energie noden van het huis primeren op de energie afname door de wagen zodat de hoofdschakelaar nooit springt. ”

Heeft EDI ook de ambitie om een rol te spelen in de publieke laadinfrastructuur?

“Het is een ambitie op dewelke we in de luwte werken maar als we op die markt treden zal het selectief zijn en met de garantie dat we een snelle en betrouwbare laadoplossing bieden.   Vandaag focussen we ons echter op de particuliere klanten en natuurlijk ook op de kleine en grote bedrijven en hun werknemers. Voor deze laatste hebben we een specifieke fleetcel. Dat is ook nodig omdat je daar toch in een andere context werkt dan bij een particuliere klant. Wij wensen de klant van A tot Z te ontzorgen en begeleiden hem graag in oplossingen zoals load balancing en split billing, allemaal zaken die belangrijk zijn in dat marktsegment. Met de nieuwe fiscale regelgeving wordt fleet zonder twijfel onze grootste groeimarkt de komende jaren.”

Heeft EDI ook internationale ambities?

“Momenteel is dat geen prioriteit. We zitten volop in de transitie naar elektrisch en dat betekent dat we de komende jaren meer dan genoeg werk zullen hebben in België. Onze missie is immers om die transitie zo makkelijk mogelijk te maken door laadoplossingen aan te bieden die perfect rekening houden met de noden van het Belgisch cliënteel, binnen de specifieke fiscale context en met elektrische netwerken die verschillend zijn doorheen ons land. Maar, zeg natuurlijk nooit, nooit. Wij hadden twee jaar geleden zelf niet durven hopen dat  EDI zo’n vliegende start ging nemen.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine