Subaru neemt nieuw online salesplatform in gebruik

Subaru stelt een nieuw online salesplatform voor. Deze tool is ontwikkeld op basis van een nieuw en efficiënt businessmodel en dient om nieuwe klanten aan te trekken en de verkoop in de Belux te stimuleren in nauwe samenwerking met het dealernetwerk.  De nieuwe tool wordt voor het eerst wordt getest in België. Als het concept aanslaat, zal het platform verder worden uitgerold naar andere markten.

Voortaan kunnen consumenten ook online een Subaru bestellen via de website  www.subarustock.be.

Het kiezen van een Subaru verloopt heel vlot aangezien de meeste veiligheidsopties al standaard aanwezig zijn en alle overige opties verweven zitten in slechts enkele uitvoeringsniveaus. Daardoor zijn eindeloze keuzemenu’s en optielijsten overbodig en kunnen klanten dus heel snel hun ideale wagen bestellen. Bij eventuele vragen en als de keuze bevestigd is, neemt een verkoopsadviseur contact op om het verdere proces te bespreken. Tot slot wordt de wagen overhandigd op een afgesproken moment en bij een dealer naar keuze.

Belgische pilot

Het nieuwe platform wordt voor het eerst uitgetest in België. Als het concept positief wordt geëvalueerd, zullen meerdere Europse landen  het platform in gebruik nemen. Het nieuwe platform dat als complementair verkoopskanaal met onze dealers wordt ingezet en voor hen een extra toegevoegde waarde biedt, wordt mogelijk in de toekomst met andere modellen of exclusieve uitvoeringen uitgebreid. Dat het platform momenteel positief wordt ervaren door de klanten, bewijst de eerste week van ingebruikname. Ter introductie van het platform wordt de Subaru BRZ Final Edition te koop aangeboden. Dit gelimiteerd model is de meest geschikte wagen om de verkoop – zonder testrit –  via dit online platform af te handelen. Van de vijftien wagens die te koop staan, zijn er momenteel al zes verkocht.

Dealernetwerk

Luc Gyzels, PR-verantwoordelijke bij Subaru BeLux, licht de keuze voor het nieuwe salesplatform toe: “We merken al geruime tijd enkele significante trends en wijzigingen op in het consumentengedrag. Een eerste algemene trend waarmee heel wat automerken te kampen zullen krijgen, zijn de strengere eisen om wagens te mogen herstellen, waardoor het automotive landschap sterk zal veranderen. Wagens worden immers steeds veiliger waardoor er minder ongevallen gebeuren en er dus minder werk aan de carrosserie moet gebeuren. Daarnaast vereisen hybride en elektrische wagens heel wat technische kennis en hebben ze veel minder onderhoud nodig.”

“We horen soms als opmerking dat Subaru over een eerder beperkt dealernetwerk beschikt in België. Dat klopt als je dat vergelijkt ten opzichte van andere automerken, maar weldra zullen deze merken moeten gaan kiezen met welke dealers ze verder willen. In dat opzicht kan je stellen dat elke dealer in ons verkoopsnetwerk nu al klaar is voor de toekomst. Bovendien vormt het huidige dealernetwerk voor Subaru-klanten geen enkel probleem. Aangezien Subaru’s zo robuust zijn, hoef je enkel maar de naar de garage voor een onderhoud. Niets voor niets hebben we een betrouwbaarheidscore van 96 procent. En onze klanten hebben er geen enkel probleem mee om enkele kilometers verder te rijden voor die ene keer per jaar.” 

Wijzigend koopgedrag

Een tweede trend is de groeiende vraag van consumenten om wagens online te bestellen, zonder zich naar de showroom te moeten begeven.

“De huidige coronacrisis zorgt voor een versnelde wijziging in dit koopgedrag. Gedurende de lockdown en de sluiting van de fysieke winkels hebben de consumenten gemerkt dat zo goed als alles online te koop is. De consument is ook meer en meer bereid om duurdere producten aan te kopen zonder deze vooraf fysiek te bekijken of uit te testen. Uiteraard is daarbij de merkbekendheid, een eerdere ervaring en betrouwbaarheid van het merk van uitermate belang. Maar met dit nieuwe online platform zijn we dus klaar om deze trends op te vangen.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

V.J.B. Motors nv 3500 Hasselt
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine