Terwijl voorzitster van de Europese Commissie Ursula von der Leyen broedt op een plan om de Europese automobielindustrie te ondersteunen met geharmoniseerde subsidies voor EV’s in alle lidstaten, zijn er binnen het Europese Parlement vandaag behoorlijk wat dissidente stemmen die dergelijke aanpak niet zien zitten. Zo bleek tijdens de videocast EU Perspectives …
Rond de tafel bij die videocast: Ondřej Krutílek, lid van het Europees Parlement voor de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR) en expert in de automobielindustrie binnen zijn fractie, Sigrid de Vries, Directeur-Generaal van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) en Jens Gieseke, lid van het Europees Parlement voor de Europese Volkspartij (EVP) en hoofdonderhandelaar in de komende strategische gesprekken rond de toekomst van de Europese automobielindustrie.
Een vicieuze cirkel van kosten en subsidies
Europeanen kunnen zich niet genoeg elektrische voertuigen veroorloven, de EU-begroting kan zich geen subsidies voor autofabrikanten permitteren en de fabrikanten kunnen zich de boetes voor het niet halen van emissienormen niet veroorloven “, luidt het bij Krutílek
“Het huidige ‘stok-en-wortel’-beleid van de Europese Commissie werkt niet”, stelt Krutílek. Autofabrikanten straffen omdat ze niet voldoen aan strenge emissiecriteria, terwijl ze tegelijkertijd gesubsidieerd worden, is geen efficiënte strategie volgens hem.
De kernproblemen liggen voor het grijpen: een gebrek aan concurrentievermogen, tegenvallende verkoopcijfers van EV’s, hevige concurrentie uit China en regelgeving die door velen in de sector als te beperkend wordt ervaren. “Deze kwesties zijn met elkaar verbonden. We kampen met een gebrek aan concurrentievermogen, terwijl we tegelijkertijd een volledige transformatie van de sector doormaken. Sommige problemen moeten op korte termijn worden aangepakt,” aldus Krutílek. Hij bereidt zich voor op de strategische dialoog over dit onderwerp, die op 30 januari van start gaat en werd aangekondigd door de Europese Commissie.
Boetes helpen niet

Een van de voornaamste problemen is de aanscherping van emissiecriteria, zoals voorgesteld door de Commissie. “We moeten ervoor zorgen dat er dit jaar geen boetes betaald hoeven te worden voor het niet halen van deze criteria. De voorgestelde overgangsperiode van drie jaar is niet voldoende. Vijf jaar zou beter zijn, zodat iedereen meer zekerheid krijgt,” benadrukt Krutílek.
De inzet is enorm. “We moeten nadenken over hoe we de auto-industrie in Europa kunnen behouden,” waarschuwt Krutílek. “Tot nu toe zien we dat mensen niet klaar zijn om massaal over te stappen op elektrische voertuigen.”
De visie van Sigrid de Vries en Jens Gieseke
Sigrid de Vries benoemde verschillende redenen waarom Europeanen nog terughoudend zijn met de overstap naar elektrische voertuigen. “We hebben te maken met de ‘early movers’ en ‘early adopters’, mensen die zich een EV kunnen veroorloven of er bewust voor kiezen vanwege hun overtuiging in de groene transitie. Zij beschikken vaak over eigen laadinfrastructuur, zoals thuis of op het werk,” zegt De Vries.
“Maar we hebben de grote meerderheid nodig. We moeten de massa’s overtuigen om in te pluggen,” stelt ze. Dit ziet ze als de grootste hindernis voor een bredere acceptatie van EV’s in Europa.
Ook wat de uitvoering van de groene transitie betreft, is er volgens de Vries een reality check nodig: “We moeten ervoor zorgen dat de Green Deal daadwerkelijk bijdraagt aan CO₂-reductie. We willen de samenleving koolstofvrij maken, maar we moeten ook zorgen voor een economie waarin mensen daadwerkelijk kunnen leven, een inkomen kunnen verdienen en goede banen hebben.”
We moeten ervoor zorgen dat er dit jaar geen boetes betaald worden voor het niet halen van de emissiecriteria – Ondřej Krutílek
Jens Gieseke sluit zich aan bij Krutíleks kritische houding ten opzichte van subsidies en stimuleringsmaatregelen. In Duitsland kunnen subsidies voor elektrische voertuigen oplopen tot 8.000 euro per auto, maar Gieseke noemt dit een inefficiënte aanpak. “In de praktijk zagen we dat sommige mensen bijvoorbeeld een Tesla kochten, die zes maanden hielden en vervolgens doorverkochten binnen Europa – bij voorkeur in Denemarken, omdat ze daar de meeste winst konden maken. Dit toont aan dat het subsidiesysteem niet werkt.”
Daarnaast geeft Gieseke aan dat de inkomensverschillen in de lidstaten een Europees subsidiesysteem eveneens onmogelijk maken. “De realiteit is dat je uit Tsjechië, Luxemburg of Duitsland kunt komen. In Luxemburg is een netto maandinkomen van 10.000 euro gemiddeld, terwijl dat in Tsjechië een heel hoog salaris is. Je kunt dus geen proportioneel subsidiemodel opzetten,” stelt hij.
Er zijn fouten gemaakt met de Green Deal. En die moeten worden gecorrigeerd – Jens Gieseke
Ook wat betreft het bannen van de verbrandingsmotor neemt Gieseke een kordaat standpunt in: “Het verbieden van de verbrandingsmotor was een vergissing, de auto-industrie mag dit jaar geen boetes krijgen – en bovenal moet de Commissie vóór deze zomer actie ondernemen op de veranderingen. We kampen met een gebrek aan concurrentievermogen, dus moeten we de regels veranderen. Dit betekent dat we na Fit for 55 en de Green Deal moeten toegeven dat er fouten gemaakt zijn. En die moeten worden gecorrigeerd. Wat mijn fractie betreft moet er een duidelijke toezegging komen dat er in 2025 geen boetes zullen zijn, want die kunnen oplopen tot 15 miljard euro! Het is moeilijk om het doel voor 2035 te bespreken als je niet zeker weet of je 2025 zult overleven.”

Betaalbare EV’s als sleutel tot succes
Volgens Krutílek en zijn politieke fractie ligt de enige echte oplossing in het stimuleren van de verkoop van elektrische voertuigen door ze betaalbaar te maken. “Hoe groter de actieradius, hoe beter, maar de prijs is cruciaal,” benadrukt hij.
Gieseke voegt daar nog andere factoren aan toe die de overstap naar EV’s bemoeilijken. “Deze videocast heet EU Perspectives, dus laten we het echt Europees bekijken. Momenteel bevindt 61 procent van de Europese laadinfrastructuur zich in slechts drie landen: Frankrijk, Duitsland en Nederland. Als we van de elektrificatie een Europees succesverhaal willen maken, moeten we laadpunten over het hele continent verspreiden, niet alleen in drie landen.”
Daarnaast spelen energieprijzen een rol. “In Duitsland betaal je bijna één euro per kilowattuur als je langs de snelweg laadt. Dat is geen goedkope oplossing. We hebben niet alleen goedkopere auto’s en infrastructuur nodig, maar ook lagere energieprijzen,” besluit hij.
#Auto