
Nogal wat – vooral Duitse – merken pronken de afgelopen maanden met zogenaamde ‘superhybrides’. Plug-in hybrides met een groot elektrisch rijbereik van 100 km of net iets meer. De nieuwe Lynk & Co 08 geeft ze het nakijken met dubbel zoveel autonomie uit een batterij. Een meesterzet of te ver doorgedreven technologie die door sommigen als achterhaald wordt beschouwd? Ziehier ons oordeel!
Je kan je inderdaad de vraag stellen of plug-in hybrides – algemeen beschouwd als een overgangstechnologie naar full electric – geen aflopend verhaal zijn. Snellere laadtijden dankzij 800 Volt technologie en een steeds grotere autonomie zijn troeven van battery electric vehicles die plug-in hybrides steeds meer in de schaduw zetten. Waarom het Chinese merk (onderdeel van de Geely-groep) dit toch een goede strategische zet vindt, kan je lezen in dit interview met de CEO van Lynk & Co, Nicolas López Appelgren .
Karaktervolle looks
De Lynk & Co 08 is geen auto die schreeuwt om aandacht, maar je kijkt er toch even naar om. De styling is net iets gedurfder dan de meeste SUV’s en dat kunnen we wel appreciëren. Denk bijvoorbeeld aan subtiele contrasterende lijnen op de motorkap en deuren. De 08 is best wel een imposante verschijning met karakter in zijn lijn.
39,6 kWh batterij en snelladen
Deze plug-in hybride SUV, die vanaf juli 2025 in België te krijgen is, combineert een elektrische actieradius van 200 km (WLTP) met een totaal bereik van meer dan 1.100 km. Hij is gebouwd op het CMA Evo-platform (denk o.a.aan de Volvo XC40, eveneens van de Geely groep) en koppelt een 1.5-liter benzinemotor (137 pk) aan een elektromotor (211 pk) en een 39.6 kWh batterij. Het resultaat is een vlotte sprint naar 100 km/u in 4,6 seconden (voor de 4WD-versie) en een elektrisch bereik dat je van Brussel naar Oostende brengt en (bijna) terug zonder bij te tanken. Bovendien kan de 08 snelladen (in 33 minuten van 10% naar 80%) aan een maximaal vermogen van 85 kW. Niet bepaald mainstream bij plug-in hybrides en dus beslist een troef.
Interieur: minimalistisch en premium
Binnenin de 08 draait alles om een cleane, high-tech sfeer. Het dashboard is minimalistisch, met een 15,4-inch 2.5K anti-reflecterend centraal touchscreen als blikvanger. Dit scherm integreert navigatie, infotainment en voertuiginstellingen in een strakke interface. Het stuur is multifunctioneel maar niet overladen met knoppen, wat bijdraagt aan de rustige uitstraling. Het head-up display en een digitaal bestuurdersscherm (12,3 inch) versterken het moderne gevoel.
Verwarmde en geventileerde stoelen, een kraakhelder Harman Kardon-geluidssysteem (23 speakers in de More-uitvoering) maken elke rit aangenaam. Een minpunt: het geïntegreerd Android besturingssysteem van de navigatie bleek tijdens onze testrit aan de trage kant, waardoor we meerdere keren pas een aanwijzing kregen wanneer we een afslag al voorbij waren. Een werkpunt! Een pluspunt is dan weer de handige Lynk & Co-app waarmee je de auto op afstand checkt (bvb laadcyclus) of zelfs deelt via hun carsharing-systeem.
Last but not least: de 08 is een flink uit de kluiten gewassen SUV met veel binnenruimte. Ideaal voor lange afstanden en je kan behoorlijk wat bagage meenemen: 540 liter, uitbreidbaar tot 1.200 liter met neergeklapte achterbank.
Achter het stuur: geniet van de stilte
Het is doorgaans niet het eerste aandachtspunt wanneer we auto’s testen, maar het viel wel meteen op: de 08 heeft een uitstekende akoestische isolatie. Een zeer stille auto en dat is geen toeval. De Lynk & Co ingenieurs besteedden hier veel aandacht aan bij de ontwikkeling, onder ander met extra dik glas voor de frameloze ramen. Een extra vinkje in het premium-gehalte.
Met zijn combinatie van een verbrandingsmotor, behoorlijk grote batterij voor een PHEV én de elektromotor is de 08 geen lichtgewicht: 2.110 kg. Hoewel hij in de sprint zeker geen mal figuur slaat, is de 08 duidelijk meer afgesteld op comfort dan sportiviteit. De ophanging slikt oneffenheden moeiteloos op, wat hem ideaal maakt voor lange ritten. De overgang tussen elektrisch en hybride rijden is zo soepel dat je het amper merkt, en in de elektrische modus is het dus stil – zelfs op de autosnelweg. De 200 km elektrische actieradius blijkt in de praktijk realistisch, zeker bij stadsverkeer of rustige ritten. Ook hier een minpuntje: one pedal driving waarbij de elektromotor energie recupereert bleek wat te zwak in de praktijk, waardoor een streling van het rempedaal meestal nodig is om de 08 af te remmen.
Kanttekening: wat met een verbrandingsmotor die je quasi nooit gebruikt?
Wie nog steeds te veel range anxiety heeft om voor een EV te kiezen, zal in deze Lynk & Co een ideale oplossing vinden: 90% van de tijd elektrisch en dan toch nog die geruststellende benzinemotor voor de lange afstanden. Plug je systematisch, dan zit de kans er dik in dat je de benzinemotor heel weinig gebruikt. Benzine en olie zijn onderhevig aan degradatie, ook bij stilstand (oxidatie, vochtabsorptie, condensatie, etc). Dus toch best af en toe de benzinemotor gebruiken. Dat is zeker zinvol tijdens koudere periodes, waneer de batterij toch minder goed presteert. En natuurlijk ook de onderhoudsbeurten op tijd laten uitvoeren, ook al draait de benzinemotor weinig.
Conclusie
Tot voor kort waren PHEV’s geen interessante keuze meer voor bedrijfsvloten. Daar heeft de Arizona-regering verandering in gebracht. In die nieuwe context is deze ‘superhybride’ van Lynk & Co zeker een voertuig om te bekijken wanneer je voor deze technologie kiest. Niet alleen omdat de 08 de grootste elektrische autonomie heeft van alle PHEV’s op de markt, maar omdat hij met zijn premiumgehalte gewoonweg een fijne en gesofisticeerde rijervaring biedt. De Lynk & Co 08 is vanaf nu verkrijgbaar in België in twee uitrustingsniveaus — Core en More — met prijzen van EUR 55.995 (Core) en EUR 59.995 (More).
Plus
- Zeer stille en ruime PHEV
- Premium uitstraling
- Grote elektrische autonomie
- Comfortabel en hightech
Min
- Trage navigatie
- One pedal regeneratie te zwak
- Benzinemotor grotendeels overbodig (en dat kan gevolgen hebben)










