Switch naar benzine stuwt CO2-uitstoot de hoogte in

De gemiddelde CO2-uitstoot in Europa ging het voorbije jaar met 2,4 gram per kilometer naar omhoog, becijferde dataleverancier Jato. Een nieuw voertuig in Europa stoot vandaag gemiddeld 120,5 gram per kilometer uit. De grote oorzaak? De shift naar benzine.

Met een uitstoot van 120,5 gram per kilometer is de CO2-emissie gestegen naar een hoger niveau dan in 2015. In België gaat het dan weer over een stijging met 4 g/km tussen 2017 (115,4 g/km) en 2018 (119,3 g/km), berekende de dataleverancier.

Jato haalt de ontdieseling (afgelopen jaar ging de brandstof met 18% achteruit) aan als één van de grote oorzaken van deze stijging van de gemiddelde uitstoot. Die stoten immers gemiddeld 3,2 gram CO2 per kilometer minder uit dan hun benzine-equivalent.

Ook keuze voor SUV bepalend

Ook op het Salon van Genève werden enkele SUV’s voorgesteld. Foto: Skoda Kamiq

Daarnaast is de groei van de SUV-markt een tweede grote oorzaak van de stijging van de gemiddelde CO2-uitstoot. Vorig jaar groeide dit segment als enige op de hele automarkt. Vandaag staan zij voor 35% van de autoverkoop bovendien ging de gemiddelde uitstoot van een SUV er met 1,4 g/km op achteruit, becijferde Jato.

Die cijfers komen voor sommige constructeurs best wel ongelegen. Het lijkt voor enkelen dan ook een moeilijke opdracht te worden om de Europese CO2-targets te halen, zeker indien er geen elektrisch offensief op til staat. Onderstaande tabel geeft de gemiddelde CO2-uitstoot van de 20 beste leerlingen van de klas in 2018, vergeleken met die van een jaar eerder.

(C) Jato Dynamics

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!