Taliban verovert Afghanistan: dit zijn de gevolgen voor uw elektrische bedrijfswagen

De verovering van Afghanistan door de terroristische groepering Taliban heeft uiteraard zware gevolgen voor de lokale bevolking. Maar ook voor uw bedrijfswagen zijn er mogelijks gevolgen. De grootste voorraad lithium ter wereld – levensbelangrijk voor de batterijenproductie – ligt immers in het land.

Afghanistan is het land met de grootste lithiummijnen ter wereld. Amerikaanse geologen ontdekten in 2010 voor meer dan 1 biljoen Dollar aan lithium in de grond van het Aziatische land, de grootste voorraad ter wereld. Een belangrijk mineraal, dat onder meer gebruikt wordt voor de batterijen van elektrische wagens, die de komende jaren steeds populairder zullen worden. Geen wonder dus dat Afghanistan het Saoedi-Arabië van het lithium wordt genoemd.

Afghanistan kent ook een rijke natuurlijke voorraad van koper, kobalt en zeldzame aardmetalen, blijkt uit geologisch onderzoek. Die metalen zijn enkel beschikbaar in kleine hoeveelheden op de meeste plaatsen ter wereld, maar wel essentieel voor een transitie naar duurzame energie die veel landen willen maken.

Handel met de Taliban

De Taliban zal nu een manier moeten vinden om dit lithium op de markt te brengen en zo een economische basis te vinden voor zijn staatsgreep. Al lijkt dat nog niet voor nu meteen te zijn. “Zolang er elders veiligere en meer betrouwbare bronnen (van metalen, red.) zijn, zal het gebruik van Afghaanse mineralen laag blijven”, denkt Rob Schoonover, een ecologische expert van de Amerikaanse denktank Center for Strategic Risks, in een interview met Quartz. Toch lijken China en Rusland bereid om een diplomatieke relatie met de Taliban op te bouwen, wat wellicht ook een vorm van economische samenwerking zal inhouden.

Een goede reden voor China om dat te doen, is om de enorme ecologische schade van het graven naar lithium in eigen land te beperken. Het mijnen naar het metaal veroorzaakt watertekorten, luchtvervuiling en op lange termijn zelfs brutale klimaatrampen.

Vraag maal zeven

Binnenkort zal de vraag naar lithium echter toenemen met factor zeven, blijkt uit onderzoek van Bloomberg. En hoewel heel wat lithium gerecycleerd kan worden, zal er ook heel wat materiaal nodig zijn om batterijen te maken. Immers, in een batterij van een gemiddelde EV kruipt al 8 kilo van het materiaal.

Marktanalisten van BMI voorspellen zelfs al een “acuut” tekort aan lithium vanaf 2022″, aldus Reuters. Dat tekort zou de plannen van de meeste Europese autofabrikanten om tegen het einde van het decennium enkel volledig elektrische auto’s te produceren, kunnen doen ontsporen.

“Tenzij we aanzienlijke en onmiddellijke investeringen zien in grote, commercieel levensvatbare lithiumvoorraden, zullen deze tekorten zich tot het einde van het decennium uitstrekken”, zegt George Miller van BMI. Een deel van het probleem is dat, hoewel de waarde van lithium de afgelopen jaren is gestegen, die stijging nog niet voldoende is geweest om grote investeringen in nieuwe mijnbouwactiviteiten teweeg te brengen. En daar ligt de kans voor de Taliban indien het wel de juiste investeerders weet te vinden. Hoe dan ook, het kan zowel zware gevolgen hebben voor zowel uw EV (want hogere prijs door schaarste van het mineraal) als voor de lokale bevolking (want mogelijke inkomsten voor de Taliban)…

#Internationaal

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending