
De FOD Financiën heeft zojuist de omzendbrief 2025/C/38 gepubliceerd, die het maximale terugbetaalbare tarief per kWh elektriciteit voor het thuisladen van een elektrische bedrijfswagen vastlegt, van toepassing voor het derde kwartaal van 2025. Deze tekst bevestigt ook de voortzetting zonder tijdsbeperking van de administratieve tolerantie die in 2024 werd ingevoerd. Deze tolerantie stelt werkgevers in staat om deze kosten op een forfaitaire basis terug te betalen, zonder dat dit leidt tot een belastbaar voordeel van alle aard.
Regionale tarieven voor het 3e kwartaal
De terugbetaalbare plafonds zijn berekend op basis van de gemiddelde “all-in” commerciële prijzen (inclusief energie, netkosten, belastingen en btw) op de residentiële markt in februari, maart en april 2025. Voor een typisch residentieel verbruiksprofiel (8.000 kWh/jaar, digitale meter, gemiddelde maandpiek van 7,36 kW) gelden de volgende bedragen per regio voor de maanden juli, augustus en september.
- Vlaanderen: 34,56 eurocent/kWh
- Brussel: 37,87 eurocent/kWh
- Wallonië: 38,43 eurocent/kWh
Deze gegevens komen nu uit een afzonderlijk bestand dat door de CREG wordt gepubliceerd, en niet langer uit haar maandelijkse dashboard.
Naar een permanente toepassing?
De administratieve tolerantie, oorspronkelijk ingevoerd via omzendbrief 2024/C/77 en gepland tot 31 december 2025, liet werkgevers reeds toe om thuislaadkosten terug te betalen op basis van een maximaal forfaitair tarief, zonder de werkelijke kostprijs per verbruikte kWh te moeten bewijzen. De omzendbrief 2025/C/38 maakt deze regeling nu permanent: er is geen einddatum meer vastgelegd, hoewel een herevaluatie later mogelijk is afhankelijk van de evolutie van meet- en declaratiesystemen.
In de praktijk
Deze ontwikkeling biedt meer rechtszekerheid en voorspelbaarheid voor zowel werkgevers als werknemers die een elektrische bedrijfswagen gebruiken. Het maakt elektrische wagens als voordeel van alle aard aantrekkelijker en verlicht tegelijkertijd de administratieve lasten.