Test Audi A5: er zit nog leven in de verbrandingsmotor!

Vergis je niet, dit is weldegelijk de nieuwe Audi A5 waar je naar kijkt. Audi verandert zijn nomenclatuur, waardoor de A4 van weleer nu A5 heet. Maar wat is er nog nieuw?

Hoewel Audi met de A5 Sedan en Avant de A4 rechtstreeks opvolgt, gooit het merk het qua design over een andere boeg. De berlineversie is technisch gezien een vijfdeurs hatchback, eerder het design van een echte Sportback dus, met een schuin aflopende achterruit en een kofferklep die net als bij de Sportback hoog opent. Het resultaat is een gestroomlijnde, sportieve uitstraling die toch trouw blijft aan Audi’s conservatieve designfilosofie. Aan de voorkant trekt vooral de lagere grille de aandacht, geflankeerd door fors geaccentueerde luchtinlaten. Achteraan prijkt een OLED-lichtbalk met instelbare lichtsignaturen, waarmee Audi bewijst dat functionaliteit en flair hand in hand kunnen gaan.

Binnenin slaat de A5 een nieuwe weg in. Het interieur oogt modern en verfijnd, met subtiele details zoals deurklinken die naadloos in de sierlijsten verwerkt zijn. Audi combineert zijn kenmerkende bouwkwaliteit met een dosis knap design. Centraal staat een gebogen OLED-display dat een 11,6-inch instrumentarium en een 14,5-inch infotainmentscherm omvat. Optioneel kunnen passagiers gebruikmaken van een derde scherm van 10,9 inch, al lijkt ons daar de meerwaarde eerder van beperkt. Knopjes zijn er dan weer nauwelijks te vinden in de A5, of je moet de exemplaren op het stuur bedoelen. Het ruimteaanbod is tot slot groot voor passagiers, zowel voor- als achteraan, in de koffer kan je meer volume krijgen bij sommige concurrenten.

Verschillende vormen van hybridisering

Onder de motorkap biedt Audi bij de introductie van de A5 keuze uit vertrouwde verbrandingsmotoren, voorzien van moderne elektrificatie. Het gamma omvat een 2.0-liter benzinemotor met 150 of 204 pk en een 2.0-liter diesel met eveneens 204 pk. De lichtste benzineversie is uitsluitend beschikbaar met voorwielaandrijving, terwijl de sterkere varianten en de diesel leverbaar zijn met quattro-vierwielaandrijving. Audi’s nieuwe MHEV Plus-systeem, dat onder meer de TDI en S5 ondersteunt, voegt een elektromotor toe achter de transmissie. Deze kan kortstondig zelfstandig de wielen aandrijven, wat resulteert in een soepelere rijervaring en lagere uitstoot. De krachtigste keuze is voorlopig de S5 met een 3.0-liter V6-benzinemotor, goed voor 367 pk.

Bovendien komen er ook – voor het eerst in de geschiedenis van de A4/A5 – plug-in hybride aandrijflijnen aan. Net te laat voor de meest gunstige fiscale behandeling in ons land, maar wel een fijne aanvulling voor het gamma en in sommige specifieke casussen nog steeds relevant.

Rijplezier

Waar Audi vooral gekend staat voor zijn neutraal, correct sturende wagens, heeft deze A5 ons weten te verrassen. Audi heeft de nieuwe A5 voorzien van een verbeterde ophanging en scherpere besturing, wat vooral merkbaar is in de sportieve S5. Torque vectoring en optionele adaptieve dempers zorgen voor een speels maar beheerst rijgedrag. Zelfs de standaardversies voelen minder ‘voorwielaangedreven’ aan, terwijl de S5 met zijn sportdifferentieel en stuggere stabilisatoren een waar genot is op bochtige wegen.

Conclusie

De nieuwe Audi A5 weet op overtuigende wijze het beste van twee werelden te combineren: een moderne interpretatie van de A4 met een vleugje van het sportieve DNA van de oude A5. Het model biedt een scherpere rijervaring en slimme elektrificatie, maar puristen zullen de tweedeurs Coupé en Cabriolet missen. Voor wie echter op zoek is naar een veelzijdige en vooruitstrevende middenklasser, biedt de A5 een overtuigend totaalpakket aan een interessante prijs.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine