Aanzienlijk later dan aanvankelijk gepland, lanceert Audi zijn elektrische Q6 E-tron. Het is de eerste auto van het merk op de samen met Porsche ontwikkelde en recent ook al onder de Macan verschenen Premium Platform Electric-structuur, die biedt interessante mogelijkheden.
Over de vertraging van hun Q6 E-tron hebben ze het bij Audi vandaag logischerwijze liever niet meer. De ontwikkeling van de complexe software duurde iets langer dan gepland, daar moeten we het qua uitleg mee doen. Het merk uit Ingolstadt had de laatste tijd sowieso weinig nieuws te melden, maar met ook de nieuwe A5 (op benzine) en A6 (elektrisch) wordt het dit jaar – gelukkig maar – eindelijk wel weer wat drukker in de Audi-winkel.
De Q6 E-tron, daar willen we het hier dus over hebben. De middelgrote SUV, alvast op papier een rechtstreekse concurrent voor de BMW iX3, komt met een heel herkenbaar koetswerk. Zelfs iets té herkenbaar, het lijkt wel een wat grotere variant van de Q4 E-tron of als je wil een wat kleinere van de Q8 E-tron. Begrijp ons niet verkeerd, we vinden de auto met zijn stoer front, de gespierde flanken, de opvallende D-stijl en de evengoed nogal scherp gelijnde achterkant best wel mooi. Maar verrassen doet hij, om de aangegeven redenen, allerminst. Even knap als leuk zijn wel de voor- en achteraan van respectievelijk Matrix LED- en OLED-technologie voorziene lichtblokken. Ze zien er als heuse kunstwerkjes niet alleen heel fraai uit, de opdeling in segmenten laat ook de creatie van allerlei bewegingen en figuren toe. Achteraan kan je daar zelfs andere weggebruikers mee verwittigen voor dreigend gevaar.
Drie schermen
Het interieur ziet er gelukkig wél helemaal ‘anders’ uit. Het digitale instrumentenbord van 11,9 duim en het infotainmentscherm van 14,5 duim lijken samen één (gebogen) geheel te vormen, voor de passagier vooraan is er in optie nog een derde exemplaar van 10,9 duim. Daar kunnen ook video’s op worden bekeken, met de Active Privacy Mode wordt de bestuurder er niet door afgeleid. Dat kan hij of zij wel worden door de net iets te opdringerige gegevens van het head-up display. Naar je toe rollende verkeersborden en pijlen die voortdurend groter en kleiner worden, dat hoeft voor ons echt niet.
Gelukkig kan je de weergegeven informatie ook tot de essentie herleiden, de vele functies die Audi voorziet om het leven aan boord aangenamer en het rijden veiliger te maken vragen sowieso wel een beetje studiewerk. Tot we dat binnenkort ook eens echt hebben kunnen doen, wachten we nog wat voor de vergelijking met de gelijkaardige systemen bij BMW en Mercedes. Het Hyperscreen van dat laatste merk ziet er nog altijd wat spectaculairder uit, maar misschien zijn niet alle potentiële klanten van dit soort auto’s daar even tuk op.
Batterij in… twee splitsen
Ze zullen ongetwijfeld wel onder de indruk zijn van de technologie van de Q6 E-tron. Er komen ook nog varianten met enkel achterwielaandrijving en in het geval van de Performance een autonomie van maar liefst 641 kilometer, bij de lancering is er al keuze uit een Quattro en een SQ6. Die namen zijn – naar ‘slechte’ Audi-gewoonte – wat misleidend, want ook de tweede heeft twee motoren en dus vierwielaandrijving. De auto’s zijn respectievelijk 387 en 516 pk sterk en kunnen pronken met WLTP-rijbereiken van 625 en 598 kilometer. Die zijn te danken aan een batterij met een nettocapaciteit van 94,9 kWh, ze kan snelladen tot 270 kW aan. De auto heeft een 800-voltarchitectuur, met als unieke ‘eigenschap’ dat de accu zich desgewenst in twee delen opsplitst. Die laten zich aan stations van 400 volt dan parallel met 135 kW opladen.
In ideale omstandigheden zijn tien minuten al goed voor 255 extra kilometer, voor een laadbeurt van 10 naar 80 procent van de capaciteit volstaan 21 minuten. Dat klinkt allemaal veelbelovend, we maken echter wel al een kanttekening bij het verbruik. Tijdens onze eerste kennismaking over een dan ook heuvelachtig en bochtenrijk testparcours tussen Bilbao en San Sebastian noteerden we een toch wel hoog gemiddelde van iets meer dan 24 kWh. We hadden een lange afdaling richting Atlantische Oceaan nodig om het enigszins te doen dalen, dat lukte ook met de B-stand voor maximale remenergierecuperatie. Die functie is wel degelijk efficiënt, maar maakt het rijden er niet altijd prettiger op.
Voorspelbaar compromis
De nochtans 4,77 meter lange en trouwens ook ruime SUV laat zich naar keuze comfortabel of dynamisch rijden, ook al is er tussen beide ‘eigenschappen’ minder verschil dan bij de dan ook op een ander – lees: sportiever ingesteld – publiek mikkende Porsche Macan. Het compromis zit bij de ook nauwelijks overhellende en zich heel stabiel tonende Audi echt wel goed, zeker met de luchtvering en slimme schokdempers waarmee onze Quattro-testwagen was uitgerust. Vierwielsturing zat er nog niet op, maar die wordt ook beschikbaar. Ze zal de prijzen van de auto zeker nog verder opdrijven, met 75.900 euro voor het voorlopige instapmodel en 78.300 euro voor de SQ6 zijn die best wel al hoog. Gelukkig komen er dus snel iets bescheidener varianten, die heeft ook de fleetmarkt echt wel nodig.
Geschreven door Alain Devos.
#Auto #Tests Audi – D’Ieteren Automotive