
De hoofdredacteur van FLEET krabt zich eens in de haren. Peinst nog eens na wanneer het gebrom van de V8 langzaamaan verdwijnt. Heeft die journalist echt gezegd wat hij gezegd heeft?
“Ja hoor, meneer de hoofdredacteur, dit is een echte fleetwagen. En ik mag hem een week testen”, waren de zinnen die hem met verstomming deden slaan. Een BMW M5 een fleetwagen? Toch in geen 100 jaar?
En toch is het – met een gezonde zin voor overdrijving – het geval. BMW gaat immers plug-in hybride met de M5. De V8 biturbo blijft op post, maar wordt vergezeld door een elektromotor. Het resultaat? 727 pk en 0-100 km/u in 3,5 seconden, maar ook zo’n 70 elektrische kilometers dankzij een accupakket van 18,6 kWh en een CO2-uitstoot van om en bij de 40 g/km, de doorslaggevende factor om van een fiscale aftrekbaarheid van 75% te kunnen genieten. Ik zei het je toch, deze BMW M5 is een echte fleetwagen. Maar alle gekheid op een stokje: nu we hebben kunnen staven waarom deze legendarische sportwagen een week op mijn oprit mocht staan, gaan we nu over naar het belangrijkste: hoe rijdt deze M5?
Dingen voelen
Wanneer je plaats neemt achter het stuur van de M5, weet je meteen dat dit geen gewone 5 Reeks is. De Curved Display herkennen we wel uit andere BMW’s, maar in de M5 krijg je een heel menu om de afstelling van je wagen te finetunen: van stuurbekrachtiging en ophanging tot remgevoel en motorkarakter: alles valt aan te passen in deze M5. Verder krijgen we M multifunctionele zetels met een uitgebreide elektrische afstelling, in ons geval in opvallend rood leder, M specifieke interieurverlichting inclusief welkomstanimatie en een afgeplat M-sportstuur. Lekker dik, met mooie stiksels in de M-kleuren en wanneer we het de eerste keer draaien



In een wereld van steeds neutraler sturende wagens was de besturing van de M5 een verademing. Weten wat die voorste wielen doen, hoe het asfalt erbij ligt, de M5 deed ons dingen voelen die we al lang niet meer gevoeld hadden.
Hyperefficiënt
Maar goed, tijd om het gaspedaal eens in te duwen. De M5 beschikt over verschillende aandrijfmodi, van puur elektrisch tot verschillende hybridemodi die op prestaties of langere trajecten gericht zijn. Na een weekje testen valt vooral op hoe efficiënt de hybridemodus is. Ga op het gas en beide motoren werken in optimale efficiëntie samenwerken, resulterend in een symfonie van acceleratie. Eender welke snelheid, eender welk toerental: de M5 vindt altijd koppel om je vooruit te torpederen. En dan hebben we de “boost-flipper” links aan het stuur nog niet gebruikt.

Soms lijkt de M5 zelfs te efficiënt. Zeker omdat de V8 niet altijd voor een bijhorende dramatische soundtrack zorgt. Hetzelfde geldt voor zijn gewicht van zowat 2,4 ton, dat je nauwelijks opmerkt dankzij zijn fijn uitgekiende onderstel. Het chassisontwerp van de nieuwe BMW M5 bestaat uit een vooras met dubbele dwarsgeplaatste veerbenen en een achteras met vijf wielarmen. Eveneens standaard zijn de adaptieve M sportophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en Integral Active Steering, dat de achterwielen tot 1,5 graden laat meedraaien.
Tadej Pogacar
De BMW M5 speelt met andere woorden met de wetten van de fysica. Je moet hem al goed uitdagen voor je opmerkt dat die extra kilo’s geen voordeel zijn in de bocht. Dus ja: deze M5 kan als een razende tekeer gaan, maar de momenten dat je dat echt kan ervaren zijn vrij beperkt.








Het is alsof ondergetekende zou gaan fietsen met Tadej Pogacar. Ja, ik zou onder de indruk zijn van zijn traptechniek of de manier waarop hij de bochten aansnijdt. Maar het toeristentempo dat ik aanhoud tijdens mijn ritjes langs de vaart Leuven-Mechelen zou hem nauwelijks uitdagen om die talenten te etaleren. Al wil dat niet zeggen dat ondergetekende geen grenzeloos respect heeft voor de atleet die Pogacar/deze M5 is.
Daily driver
Bovendien weet de M5 ook als daily driver zijn streng te trekken. Harder dan een klassieke 5 Reeks, dat is hij zeker. Niet onlogisch uiteraard. Maar tijdens onze testweek zijn we nooit in die mate door elkaar geschud dat we hem spontaan aan de kant wilden zetten.
En qua verbruik? Rij je puur elektrisch, dan haal je zo’n 25 kWh/100 km, in hybridemodus reden we zo’n 12 l/100 km bij elkaar, gecombineerd met een paar kWh’s stroom. Geen geweldige cijfers, maar best prima voor een zware sportwagen met V8.

Conclusie
Ja, de plug-in hybride aandrijflijn maakt van de BMW M5 een auto die professioneel 75% aftrekbaar is. Al zal er dankzij zijn fors prijskaartje, startend bij 148.000 euro, wel een fors leasebedrag en VAA aan gekoppeld zijn. Deze Bimmer blijft met andere woorden toch vooral een ideale speelkameraad voor wie rijsensaties zoekt. En voor wie de ruimte heeft om die sensaties op te zoeken.
Maar dat gaan we hier op de redactie niet zeggen. “Want, meneer de hoofdredacteur, er bestaat ook een M5 Touring. Dat is pas een fleetwagen, neen? Een ruime break, ideaal voor de zakelijke rijder. Die moeten we toch ook eens testen, neen?”
De BMW M5 viert dit jaar zijn veertigste verjaardag! Tijdens de Fastest Fashion Show on Earth op 3 april is er een hele passage geweid aan de geschiedenis van deze beroemde supercar. Ben jij ook graag van de partij? Tickets en info vind je via deze link.
#Auto #Tests