Verouderd vonden we hem allesbehalve, maar BMW zette onlangs zijn X3 in het nieuw. Niet langer volledig elektrisch (daarover later meer), een flink stukje groter en met nog meer technologie aan boord. Hoe we dat smaakten, lees je in deze test!
Inderdaad, zoals bij heel wat wagens gaat een generatiewissel hand in hand met een forse groeispurt, zo ook bij de BMW X3. 10 centimeter langer, met tot 570 liter kofferruimte, is hij. Verder herken je de nieuwste versie van deze populaire SUV aan zijn gladder design, vooral zijn bumperloze derrière en opvallende – eventueel verlichte – radiatorrooster met gestreepte lay-out springen in het oog.
Langs binnenzijde krijgen we dan weer een fikse dosis extra technologie, met het grote curved display (twee aan elkaar gelijmde schermen van respectievelijk 12,3 en 14,9 duim) dat zijn opwachting maakt. Een opstelling die we al kennen van heel wat andere modellen uit München en vooral scoort met zijn knappe graphics. Daarentegen staat dat we wel graag wat extra ergonomisch interessantere fysieke knoppen gekregen hadden.
Cheap stukje plastic
Verder valt het ruimteaanbod in de X3 op. De groeispurt heeft het ruimtegevoel aan boord weldegelijk vergroot, met meer dan voldoende plaats voor volwassenen op de voorste én achterste plaatsen. Bovendien staat ook de afwerking op punt met zachte, comfortabele zetels, een knoert van een stuurwiel dat goed in de hand ligt en een (over het algemeen) puike bekleding. Over het algemeen, inderdaad, want hier en daar duikt een stukje hard plastic op. Grootste doorn in het oog is het cheap stukje plastic in de deur waar je de airco mee bedient. Wie dit paneeltje zonde krassen weet de bedienen, zal fluwelen handschoenen hebben gedragen…
Zoals we al zeiden: een volledig elektrische X3 kan je niet langer bestellen, binnenkort lanceert BMW met de Neue Klasse X immers een volledig elektrische SUV naar het formaat van de X3, maar de plug-in hybride blijft wel aan boord. Met 299 pk en een elektrische autonomie van zo’n 90 km dankzij een batterij van 19,7 kWh zal het merendeel van de bestuurders een groot stuk van zijn verplaatsingen volledig elektrisch kunnen doen. Bovendien staat die PHEV voor een CO2-uitstoot van 21 g/km, met een interessante fiscale behandeling tot gevolg, waardoor hij nog altijd kan meespelen in heel wat car policies. Weet wel dat de plug-in aan het koffervolume eet, met een met een nog altijd meer dan behoorlijke 460 liter aan opslagruimte tot gevolg.
Vlot te plaatsen
Daarnaast blijven ook klassieke verbrandingsmotoren, benzine én diesel, beschikbaar, met mild hybride ondersteuning. Tijdens onze test in en rond München konden we onder meer de basisversie, 20xDrive met 208 pk en vierwielaandrijving, aan de tand voelen.
Een geheel dat zich vertaalt in een bijzonder efficiënte rijervaring. De behoorlijk grote X3 valt vlot te plaatsen en rond zonder problemen aan tempo een bocht. Bovendien blijft het comfort aan boord altijd op punt dankzij de puike ophanging en dringen er nauwelijks weinig wind- en rolgeluiden in de cabine binnen. Het gemak waarmee dit allemaal gebeurt, maakt de X3 misschien iets te klinisch, iets te weinig Freude am Fahren omdat er hier en daar een scherp randje ontbreekt, maar laat ons eerlijk zijn; als je daar echt naar op zoek bent, pik je iets anders (lees: lager) uit de catalogus van het Duitse automerk.
#Tests