Test BYD Dolphin Surf: het Chinese antwoord op de elektrische stadswagen

Auto’s worden steeds duurder. Zeker wie een elektrische wagen wil onder de 25.000 euro, heeft niet veel keuze. BYD gooit zich nu in de strijd met de Dolphin Surf. Met prijzen die beginnen bij €21.290, wordt deze Chinese strandgast een serieuze speler in het segment van betaalbare elektrische stadswagens.

De naam Dolphin doet vermoedelijk een belletje rinkelen: BYD verkoopt dit model reeds in ons land. De Dolphin Surf is dan ook zijn kleine broertje, 3m99 lang (tegenover 4m29), en reeds veelvuldig over de spreekwoordelijke toonbank gegaan in het buitenland. Onder de naam Seagull (China) en Dolphin Mini (Latijns-Amerika) werden al bijna een miljoen exemplaren verkocht en nu komt hij naar Europa als kleinste model uit de line-up.

En dat doet hij met een best wel opvallend voorkomen. De Dolphin Surf krijgt strakke lijnen, een zwevend dak met knap accent in de C-stijl en dankzij zijn opvallende spoiler oogt hij sportief en modern. De kleur Lime Green maakt het plaatje compleet voor wie echt wil opvallen in het stadsverkeer.

Veel ruimte

Opvallend genoeg is het interieur van deze stadsmus echter een stukje saaier en zakelijker. Ja, je krijgt een 10,1-inch draaibaar touchscreen en een scala aan standaardvoorzieningen zoals automatische airco, adaptieve cruisecontrol en een achteruitrijcamera, maar geen opvallende kleuren of details, zoals de gitaarsnaren in de Atto 3. Wel is het afwerkingsniveau en het materiaalgebruik beter dan wat je mag verwachten in deze categorie.

Datzelfde geldt voor de ruimte aan boord. Vooraan heb je meer dan genoeg hoofd- en beenruimte op de prima zittende stoelen, zelfs als grotere bestuurder, achteraan vinden twee volwassenen groter dan 1m85 zeker hun plaats en met 308 liter is de koffer van deze stadswagen zeker niet klein te noemen. Al rekent het Chinese merk dan wel de oppervlakte onder de koffervloer mee.

Vind jij de P-stand van de BYD Dolphin Surf?

Tot slot geven we nog mee dat de Dolphin Surf gelukkig nog voldoende fysieke knoppen heeft, al neem je best wat tijd in beslag om de P-stand te lokaliseren, want die is goed verborgen, en ook de bediening van de airconditioning zal de eerste keren wel wat denkwerk vragen.

Onderweg

Maar goed, tijd om de baan op te gaan en dat kan bij de BYD Dolphin Surf op met drie verschillende versies:, allemaal uitgerust met een LFP-batterij

  • Active: 30 kWh batterij, 88 pk, 220 km rijbereik, 65 kW DC
  • Boost: 43,2 kWh batterij, 88 pk, 322 km rijbereik, 85 kW DC
  • Comfort: 43,2 kWh batterij, 156 pk, 310 km, 85 kW DC

Gulzig als we zijn, kropen we uiteraard achter het stuur van de Comfort voor een rit van een goede twee uur ten noorden van Brussel.Tijdens onze test met de Comfort-versie viel het volwassen rijgedrag op. De auto voelt stabiel aan, met een goede wegligging en een stille aandrijving, die bovendien zuinig bleek met een testverbruik van 13,8 kWh/100 km. De acceleratie is vlot genoeg voor stadsgebruik en korte snelwegritten. De rijhulpsystemen zijn soms wat opdringerig, maar gelukkig eenvoudig uit te schakelen.

Conclusie

Met een instapprijs van €21.290 en een topversie onder de €25.000 biedt de Dolphin Surf een indrukwekkende prijs-kwaliteitverhouding. Zowel qua ruimte, afwerking en rijbereik behoort hij tot de beteren van zijn klas. Komt de vloedgolf goedkopere Chinese EV’s er nu dan eindelijk aan?

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

BYD by GSL 6010 COUILLET
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine