Toen Cupra in 2019 de Tavascan concept car toonde, keek de wereld met open mond toe. Meer dan vier jaar later zit de SUV Coupé eindelijk in productiestadium, al behoudt hij duidelijk heel wat elementen van zijn verleidelijk conceptjasje. Maar is de Tavascan meer dan een knapgelijnde Volkswagen ID.5 of Skoda Enyaq Coupé? We mochten het ontdekken in … hoe kan het ook anders … Barcelona!
Cupra is immers apetrots op zijn roots en wil maar wat graag de link leggen tussen het bruisende Barcelona en zijn eigen wagens. In de Catalaanse hoofdstad mogen we dan ook achter het stuur van de Tavascan kruipen voor een ritje naar de designstudio van het merk, aan de fabriek in Martorell, om vervolgens richting het centrum van Barcelona te trekken. En wanneer we een eerste blik werpen op de Tavascan, wordt meteen duidelijk hoeveel de Tavascan gemeen heeft met zijn conceptversie. Dezelfde ranke oppervlakken en zuivere lijnen en elementen die hem een typisch conceptkantje geven, zoals de aerodynamische deurhendels en de verlichtte logo’s op zijn snuit en achterwerk. Enkel de lichten, met hun driehoekige elementen, zijn een opvallend verschil.
Wel een goed gevonden verschil, want die driehoek vind je overal in de Tavascan terug. Niet alleen is het logo van Cupra een driehoek, in de motorkap vind je de V-vorm van een naar beneden wijzende driehoek, aan de binnenzijde van de deur vind je driehoekjes als sfeerverlichting en het dashboard en de middenconsole van de Tavascan zijn met elkaar verbonden door een ornament dat opnieuw die V-vorm/driehoek symboliseert. Al mocht dat laatste element wat ons betreft wel achterwege gelaten worden, want het zit vooral in de weg wanneer je je smartphone in de inductieflader wil leggen.
Sportieve sfeer
En nu we toch in de Tavascan zitten: Cupra weet echt wel een sportief sfeertje te creëren, met die gekende koperkleurige elementen, een goed in de hand liggend stuur, puik zittende sportzetels (die afhankelijk van je uitrustingsniveau kunnen verschillen) en als grootste blikvanger een 15 inch groot infotainmentscherm, het grootste dat Cupra ooit in één van z’n wagens installeerde. Bovendien is ook het ruimteaanbod aan boord correct, met zelfs op de achterbank genoeg hoofdruimte voor de meeste volwassenen, ondanks z’n coupélijn.
Die coupélijn zorgt er wel voor dat het zicht naar achter eerder beperkt is. Bovendien steekt ook een ander probleem dat we kennen uit modellen van dit platform de kop op: op het stuur heb je geen aparte fysieke knoppen, maar eerder een paneeltje waarmee je de verschillende functies bedient. En dat is toch wel minder op ergonomisch vlak. Maar zoals we al zeiden: Cupra weet de sportieve designsfeer waar het op teert echt wel over te brengen in de Tavascan, ook door wat er zich buiten de cabine afspeelt.
Twee- of vierwielaandrijving
De Tavascan is immers beschikbaar in twee potente vormen: de 77 kWh accu wordt gecombineerd met een 286 pk sterke motor op de achterwielen of met twee elektromotoren die samen 340 pk leveren en voor vierwielaandrijving en een 0-100 km/u van 5,5 seconden zorgen. WLTP-autonomie zou daardoor 522 km bedragen in de vierwielaandrijver en 568 km in de versie met motor op de achteras. Opladen gebeurt dan weer aan 11 kW AC en 135 kW DC.
Bovendien krijgt de Tavascan standaard een adaptieve sportophanging om zijn dynamische aspiraties kracht bij te zetten. Dat merken we ook wanneer we de krachtigste versie meenemen voor een rondje langs wegen die ook dienst doen voor de befaamde Rally van Catalonië. De Tavascan heeft een natuurlijke drang naar voren en schiet werkelijk weg wanneer je op het gas gaat, terwijl de dempers het best wel forse gewicht van de SUV en het comfort aan boord onder controle weten te houden. Enige bedenking: we weten niet of dit ook zo zal zijn wanneer we het zijdezachte Spaanse asfalt inruilen voor onze Belgische wegen, zeker wanneer je de 21 duimsvelgen onder je wagen hebt staan.
Maar goed, aan een sollicitatie van ondergetekende om ook in België eens met de Tavascan te rijden, heeft u natuurlijk niets, dus terug over naar Barcelona. Onze vierwielaangedreven Cupra zet het meeste vermogen op z’n achteras en dat komt de dynamiek ten goede, vooral op het moment dat je hem net de bocht hebt rondgegooid, progressief op het gas kan en de achterkant mee de bocht voelt ronden. Hij heeft met andere woorden echt het karakter van een achterwielaandrijver.
Conclusie
De termen die Cupra definiëren zijn sportiviteit en design en net op die twee vlakken blinkt de Tavascan uit. Bovendien heeft het Spaanse merk op deze manier die belangrijke elektrische SUV-coupé in z’n gamma die hoge ogen kan gooien op de fleetmarkt. Genoeg om definitief door te breken op onze wegen? Wij zien het alvast graag gebeuren.
#Tests