Test Ford e-Transit Courier: gaat er een ruwe diamant schuil achter de “diamond grille”?

Ford gaat met de elektrische borstel door het eigen bestelwagengamma en ook “het kleintje” uit de klas krijgt een volledig elektrische aandrijflijn. FLEET.be mocht deze e-Transit Courier aan de tand voelen.

De Courier mag dan wel de kleinste bestelwagen zijn in het gamma van de Blauwe Ovaal, het model ziet het wel groot. En hij wil graag dat er naar hem gekeken wordt. Ford heeft echt wel zijn best gedaan met de styling van dit model, met zijn opvallende chromen “diamond grille” en lichtbalk die de gehele snuit van de Transit inneemt als grootste blikvanger.

En groot is ook zijn honger naar cargo. Zo is de E-Transit Courier volledig opnieuw ontworpen rond een grotere, flexibelere laadruimte die 25 procent meer laadvolume biedt dan het vorige model, zodat je nu twee europaletten achter elkaar in deze Courier kan schuiven. Dat is onder andere mogelijk dankzij een herontworpen achterophanging en zorgt mede voor een maximaal laadvolume van 2.9 m3 en een laadvermogen van 700 kg, bovenop een trekvermogen van 750 kg.

Vergis je met andere woorden niet in de compacte afmetingen van de e-Transit Courier, als er gewerkt moet worden, durft hij weldegelijk de mouwen opstropen. Daarvoor beroept hij zich op een elektromotor van 136 pk en een accu van 43 kWh, goed voor een rijbereik van zo’n 300 km. AC laden gaat aan 11 kW, DC-laden aan 100 kW.

300 kilo achterin

En die combinatie gaat hem wonderwel af. We rijden met de Courier op de heuvelwegen rond Barcelona, op een gevarieerd parcours van heuvelwegen, autosnelweg en enkele kleinere dorpen mét een serieuze last in het cargocompartiment. Daarmee bedoelen we uiteraard niet dat we onze collega naar de achterkant van de bestelwagen hebben verbannen, wel dat Ford zo’n 300 kilo aan gewicht in de e-Transit Courier heeft gelegd om ons duidelijk te maken hoe de wagen zou werken onder realistische omstandigheden.

Realistische omstandigheden waarin de kleine bestelwagen echt wel uitblinkt. Ford is er altijd in geslaagd om het gat tussen personen- en bestelwagens zo klein mogelijk te maken op het vlak van rijprestaties en deze Courier is daar geen uitzondering op. De besturing is precies, de remmen voelen goed en de ophanging gaat gewoon correct om met de vele kilo’s aan boort: vrij stijf, maar dat zijn we gewend van het Amerikaanse merk, maar nooit onconfortabel. Daarnaast geven we met plezier een pluim aan de fijne one pedal driving.

Interieur

Aan mindere zijde noteren we dan weer het vermogen van 136 pk, dat in tijden van pk-zwangere EV’s nu niet bepaald voor flitsende acceleraties zorgt? Iets dat trouwens ook bij zijn concurrenten het geval is. Waarschijnlijk zijn we dan ook “oververwend” omdat we geregeld achter het stuur van zulke stekkerwagens kruipen. Een ander minder puntje dat we noteren zijn de windgeluiden die geregeld tot in de cabine doordringen.

Daar zie je dat de Courier onderaan de LCV-ladder staat bij Ford. Ook in het interieur vinden we net wat meer stukjes hard plastic terug dan hogerop in het gamma, al stoort het niet echt. Dit blijft immers een werkpaard. En dan tellen andere zaken, zoals de vele opbergmogelijkheden. Of het infotainment. Zo bevat het digiboard-instrumentenpaneel een 12-inch digitaal cluster en een 12-inch centraal touchscreen met het nieuwste SYNC 4-systeem van Ford en kan je uiteraard verbinding maken met het FordPRO ecosysteem dat bedrijven en professionals ondersteunt.

Conclusie

Kleine bedrijven en kmo’s die hun vloot vergroenen, proberen best ook deze Ford e-Transit Courier eens uit. Het cargocompartiment werd vergroot, zijn look verleidt en hij rijdt als één van de beste in zijn klasse, terwijl FordPro voor veel professionals dag na dag zijn meerwaarde bewijst. Daartegenover staat dat hij door zijn compacte afmetingen vooral op specifieke noden inspeelt, waardoor veel vloten het misschien eerder een trapje hoger zullen zoeken, in het segment van de Berlingo’s, Kangoo’s of binnen het Fordgamma Transit Connects van deze wereld.

Ford e-Transit Courier Foto’s

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine