Jarenlang was de Ford Kuga de populairste plug-in hybride van Europa. Dit jaar zal de Amerikaan die prijs niet pakken… omdat hij zich even terugtrok voor een facelift! Gaat de vernieuwde Kuga evengoed in de smaak vallen van de Europeaan? FLEET.be zocht het uit!
Ford volgde het klassieke recept bij de facelift van de Kuga: een nieuw front met stoerder radiatorrooster en nieuwe led-koplampen aan voorzijde, terwijl langs binnenzijde het infotainmentscherm groeit naar 13,2 inch. Dat wordt gecombineerd met een instrumentencluster van 12,3 duim en draait op Fords nieuwste Sync4 software.
Enkele nieuwigheden dus, maar de sfeer aan boord van de Kuga blijft onveranderd. Dit is een praktische gezinsvriend. Eerder rationeel dan esthetisch, vooral een no-nonsense wagen die doet wat hij moet doen. Het interieur is ruim, de verschuifbare achterbank praktisch en met tot 2.100 kg sleepvermogen is de Kuga multi-inzetbaar.
Hetzelfde geldt voor het infotainmentscherm: niet het snelste systeem dat we ooit gebruikten, maar de menustructuur is helder. Al hadden we hier graag wat fysieke knoppen gezien in plaats van die band onderaan het scherm waar de belangrijkste functies permanent op worden weergegeven. Het zou die praktische inborst van de Kuga immers nog meer naar voren brengen.
Nieuwe versnellingsbak
Nu we het toch over de karaktertrekken van deze Amerikaan hebben: ook dat ander kenmerk is nog steeds aanwezig. De Kuga blijft immers een plezier om mee te rijden. En dat deden we ook, met de plug-in hybride versie. In deze PHEV wordt de elektromotor nog steeds gekoppeld aan een 2.5 liter motor, samen 243 pk sterk en goed voor een (zeer haalbare) autonomie van zo’n 60 km. Bovendien blijft het verbruik ook laag wanneer de batterij van het voertuig leeg is.
Al was het niet de combinatie onder de motorkap, maar vooral z’n onderstel dat het rijplezier van deze Kuga naar boven stuwde. Het koetswerk helt slechts lichtjes over – je wil uiteraard geen spijkerharde ophanging in deze gezinswagen – en de besturing vertaalt zeer goed wat er met de voorwielen gebeurt. Bij de pré-facelift Kuga stopte het daar echter…
Als je goed uit een bochtenpartij kwam, volgde die duw naar voren niet altijd, ondanks z’n cavalerie van meer dan 200 paarden. De reden: de niet zo reactieve CVT-versnellingsbak. De Blauwe Ovaal nam deze onder de loep en verbeterde de reactiviteit. De Kuga spurt nu in een knappe 7,3 seconden, tegenover 9,2 tellen voorheen end at merk je ook onderweg. We durven dit zonder schroom één van de beste CVT-bakken op de markt noemen!
Conclusie
Never change a winning team. Dat geld took voor de Ford Kuga, die ook na de facelift een praktische gezinswagen blijft die een laag verbruik koppelt aan een aangenaam rijgedrag. Alleen pakt de concurrentie nu al uit met een rijbereik boven de 100 km. Maar of dat genoeg is om de Kuga echt te gaan bedreigen als populairste PHEV van Europa? Dat betwijfelen we…
#Tests