
Het was – zeker voor de fleetcel binnen Mazda-België – halsreikend uitkijken naar de lancering van de volledig elektrische Mazda6e. De MX-30 kon niet echt potten breken met zijn beperkte rijbereik. Maar nu is er de volledig nieuwe Mazda6e en die doet het op dat vlak alvast stukken beter. We konden hem testrijden in de buurt van Leverkusen, waar Mazda zijn Europese hoofdkwartier heeft.
De looks van de Mazda6e verraden alvast de huisstijl van het merk: Mazda’s ‘Authentic Modern’-concept en ‘Kodo – Soul of Motion’-filosofie zijn duidelijk herkenbaar. Met zijn gestroomlijnde lijnen en korte achterkant oogt de auto als een sportieve berline, maar het is een vijfdeurs-hatchback met een kofferruimte van 465 liter (uitbreidbaar tot 1.074 liter) en een 72-liter ‘frunk’ voor extra opbergruimte. De achterklep heeft een opening van 964 mm breed en 619 mm hoog, wat in- en uitladen vergemakkelijkt.
De grille met dynamische verlichting geeft de oplaadstatus aan, terwijl de achterlichten met vier cilindervormige elementen de auto herkenbaar maken als Mazda. Een elektrisch uitschuifbare achterspoiler en 19”-aluminiumvelgen dragen bij aan de aerodynamica en stabiliteit. De Mazda6e is beschikbaar in acht metaalkleuren, waaronder Melting Copper en Aero Grey.
Interieur: Japanse finesse
Het interieur van de Mazda6e is geïnspireerd op de Japanse ma-filosofie, die “rust creëert door eenvoud en lege ruimte”. En dat is meer dan wat marketinglingo. De Mazda6e moet het niet hebben van teveel impulsen, hij streeft het tegenovergestelde na. Ook qua gebruikte materialen en afwerking laat hij geen steekjes vallen: Japanse finesse is van toepassing. Materialen variëren van kunstleder (beige of zwart) in de standaard Takumi-uitvoering tot nappaleder en suède in de Takumi Plus-versie.
Het dashboard heeft een horizontaal, ‘zwevend’ ontwerp, en de middenconsole is functioneel geplaatst. Een panoramisch schuifdak en instelbare omgevingsverlichting (64 kleuren) zorgen voor een open sfeer.
Een elektrische architectuur biedt designers meer speel”ruimte”, en dat laatste mag je letterlijk nemen. De binnenmaten zijn royaal te noemen: 988 mm hoofdruimte vooraan, 963 mm achteraan, en 1.074 mm beenruimte vooraan. De achterste passagiers zitten met 921 mm beenruimte en 1.416 mm schouderruimte evenmin krap.
Chinese aandrijving en waarom dat geen slechte zaak is …
De Mazda6e is beschikbaar met twee battery packs … en die werden ontwikkeld in samenwerking met het Chinese Changan Automobile. En eigenlijk deden de Chinezen nog wel meer: ze namen de aandrijflijn, batterijen en het platform voor hun rekening, terwijl Mazda– zoals u hierboven kan lezen – zich kon uitleven in een vormgeving die de huisstijl trouw blijft. En dat is eigenlijk een goed huwelijk. Je moet tegenwoordig geen insider meer zijn om te weten dat de Chinezen op het vlak van elektrische aandrijvingen van niemand nog lessen te leren hebben. Integendeel, deze Aziatische connectie wérkt.
Twee battery packs, twee technologieën
Er werd wel een opvallende keuze gemaakt bij de twee batterijen, ze hebben immers niet dezelfde technologie. De standaardversie heeft een netto 66 kWh LFP-batterij (Lithium-ijzerfosfaat), terwijl in de long range een 75 kWh NMC-batterij (Nikkel-kobalt-mangaan) huist. Het belangrijkste verschil: de standaardbatterij rijdt minder ver, maar laadt sneller en vice versa bij de long range:
- Standaard versie: batterij 66 kWh/258 pk en 320 Nm/Range: 479 km WLTP
- Long range versie: batterij 75 kWh/245 pk en 320 Nm/Range: 552 km WLTP
Beide versies kunnen 11 kW AC-laden. Met minder moet je tegenwoordig ook niet meer buitenkomen of je wordt weggehoond door de concurrentie. Het is wel even schrikken wanneer we de cijfers voor DC-snelladen noteren: 90 kW voor de long range is in de huidige markt allesbehalve een topprestatie. Zeker wanneer je de vergelijking maakt met de standard range, die vrolijk 200 kW aftapt. De uitleg van Mazda: wie een long range heeft, zal minder moeten snelladen. Mja … Niet helemaal akkoord. Zeker omdat het verschil in autonomie tussen de standard en long range nu ook niet gigantisch is.
Quasi knoploos
De Mazda6e krijgt standaard drie displays. Een head-up display projecteert essentiële informatie op de voorruit, ondersteund door een 10,2-inch instrumentencluster. Centraal bevindt zich een 14,6-inch “zwevend” aanraakscherm. Alle schermen functioneren naar behoren, maar omdat deze Mazda6e quasi knoploos is, vergt het centrale display wel een studieronde. Op zich geen ramp en ook bijna onvermijdelijk in hedendaagse auto’s. Die hebben zoveel functies dat een overload aan fysieke knoppen de bediening nog ingewikkelder zou maken.
Nog snufjes: spraakherkenning (in negen talen), handgebarenbediening en een Bluetooth-sleutel die met drie anderen kan worden gedeeld, verhogen het gebruiksgemak.
Zes ‘Vehicle Modes’ passen de auto aan specifieke situaties aan, zoals Leaving Mode (voor constante interieurtemperatuur) of Car Wash Mode (om schade te voorkomen). Het SonyPRO®-audiosysteem met geïntegreerde speakers in de hoofdsteunen moet zorgen voor een unieke geluidservaring.
Mazda rijervaring intact
Mazda-rijders zijn een kritisch publiek. Ze houden van vlot sturende auto’s die niets toegeven op comfort. Die combinatie serveren in samenwerking met een partner kan niet de meest eenvoudige oefening zijn. Met meer dan twee ton aan eigengewicht is de Mazda6e niet de meest speelse, maar de achterwielaandrijving en het accurate stuurgevoel zullen de gemiddelde bestuurder zeker niet teleurstellen. De finesse die we van het merk gewoon zijn, is intact. De rijhulpsystemen (lane keeping assist en tractiecontrole) zijn soms wel wat te enthousiast. Gelukkig zijn dat zaken die tegenwoordig softwarematig kunnen bijgetuned worden.
De Mazda6e houdt het beste voor het laatste: op een gevarieerd parcours met behoorlijk wat hoogteverschillen (vergelijkbaar met de Ardennen) liet de long range met een dynamische rijstijl een gemiddeld verbruik van 14,8 kWh noteren. Gooi op onze vlakke wegen in Vlaanderen nog wat regeneratief remmen met veel stop-and-go verkeer in de mix en een verbruikscijfer onder de 14 kWh/km is zeker binnen bereik.
Een straffe prijs (met fleetkorting)
Voor een EV die toch veel te bieden heeft (zowat alles is standaard), presenteert de Mazda6e een rekening die eigenlijk heel goed meevalt.
De standard range is de uwe vanaf 42.890 euro BTW inclusief en de long range laat je met 45.290 euro niet veel dieper in de geldbuidel tasten. Dat Mazda in België absoluut de bedrijfswagenrijder wil overtuigen, merken we aan de speciale fleetkorting van 10% op de prijs zonder BTW. Dan draai je al aan het stuur van een Mazda6e standard range Takumi vanaf 31.902 euro.
Plus
- Mazda rijervaring intact
- Rustgevend en ruim interieur
- Interesante prijs
- Laag verbruik
Min
- Snelladen long range versie
- Te enthousiaste rijhulpsystemen
- Niet de meest sportieve






