
Nissan was met de LEAF één van de eerste merken die een EV op de markt zette. Dit jaar kwam daar de Ariya bij, maar nu schakelt de Japanse constructeur een stapje terug om ook de hybride markt te bespelen. Eerst met de Nissan Juke, nu ook met Qashqai en X-Trail. En die laatste twee volgens een zeer specifiek concept!
E-Power, zo noemt Nissan het concept. Het systeem bestaat uit een batterij en een benzinemotor met variabele compressie, die samen in één aandrijflijn zijn geïntegreerd met een dynamo, omvormer en 150 kW elektromotor. Deze unieke aandrijving zorgt ervoor dat de wielen altijd alleen door de elektromotor worden aangedreven, wat zorgt voor een directe en lineaire respons op het gaspedaal. Daar waar een klassieke hybride stukjes elektrisch rijdt, maar vooral door een verbrandingsmotor wordt aangedreven (die soms hoog in toeren moet gaan om voldoende power te leveren, het gekende koffiemoleneffect), rijdt en voelt de X-Trail met andere woorden als een EV. Enkel het zachte gebrom op de achtergrond herinnert je eraan dat de stroom voor de batterijen niet uit de laadpaal kwam, maar door een verbrandingsmotor gegenereerd werd.

Het resultaat is inderdaad een rijgedrag dat dicht aanleunt bij een EV: vlotte, eerder lineaire en een motor die enkel bij hoge belasting (lees: echte bergpassen) uit de toon valt, maar veel minder dan klassieke zelfopladende hybrides met een CVT-versnellingsbak. En met het e-pedal kan je de wagen op de motor laten afremmen, net zoals de elektrische LEAF, maar in tegenstelling tot die wagen, komt deze kloeke SUV niet volledig tot stilstand. Ook het verbruik bleef trouwens onder controle, met 6,5 liter na een rit doorheen de Sloveense bergen, maar hier denken we dat de klassieke hybride oplossing wel gelijke tred houdt met Nissans e-Power technologie.
De wagen zelf onder controle houden, gaat ook moeiteloos, zij het dat de X-Trail uiteraard geen bochtenpikker is. “Hoog” en “Zwaar” zijn concepten die volgens de fysica niet samengaan met prestaties op een geaccidenteerd traject. De X-Trail is dan ook vooral een comfortabel geveerde wagen met een tikje voorspelbaar onderstuur.

X-Trail ten voeten uit
Voorts blijft de X-Trail trouw aan de zaken die hem de voorbije generaties zo succesvol hebben gemaakt: een robuust, eerder hoekig design, offroadcapaciteiten en natuurlijk zeven zitplaatsen. Het interieur daarentegen kreeg wel een mooie upgrade.
Een prima afwerking met gladde oppervlakken en zelfs hier en daar een stukje (imitatie)hout, voldoende aanraakknoppen en uitstekende stoelen, Nissan zette duidelijk een stap vooruit. Dat deed het ook op grafisch vlak, met twee grote schermen (10,8 en 12,3 inch): een digitale tellerpartij en een centraal infotainmentscherm. De vormgeving is misschien een tikje saai, maar de menustructuur is helder en het infotainment is volledig, met draadloze integratie van Apple CarPlay en Android Auto, en zelfs Google Assistant en Amazon Alexa.

Zwaard van Damocles
De Nissan X-Trail e-Power is een uitstekende gezinswagen. En het concept klopt, wat hem als hybride nog meer geloofwaardigheid geeft. Al zal dat van korte duur zijn, in een wereld die steeds meer naar full EV evolueert. Het is met andere woorden nù dat de wagen zieltjes zal moeten winnen. Vooral op de particuliere markt dan, want hoe compleet de X-Trail ook is uitgerust, een CO2 van minstens 130 g/km hangt als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd wanneer hij zich in een car policy wil wurmen.
Foto’s

















